Ajax Club Football review
Ajax Club Football logo

Ajax Club Football review

Met Fifa 2005 en PES4 in de schappen of op komst moet je van goede huize komen om een geloofwaardige voetbal-game neer te zetten die min of meer gelijktijdig uit komt met de concurrenten. Hoewel? We praten hier wel over een game waarin Ajax Amsterdam een van de hoofdrollen speelt. Een game voor de liefhebber of een voetbal-game van stand.

Nadat het je spel hebt geinstalleerd en het opstart wordt je meteen getrakteerd op een aantal beelden van op zijn minst de opvallendste voetbaltempel van Nederland, de Amsterdam Arena en wat zich daar voornamelijk in de weekenden afspeelt. Dat betekent: horden supporters, zingende menigtes en gelikte beelden van het heilige der heilige van Ajax Amsterdam. De sfeer zit er dus meteen al in en daar is de game ook mede voor bedoeld. Lekker voetballen en meteen kippenvel krijgen van al het moois waar voetballiefhebbers, en in dit geval met name die van Ajax, zo van houden.

Het begin

Het is handig bij dit soort games dat je voordat je helemaal gefrustreerd de game weer weglegd, om er eens rustig voor te gaan zitten en op je gemak de handleiding gaat doorlezen. Daarna is het wijs om niet meteen de landscompetitie in te duiken of meteen een carriere op te willen bouwen. Nee. Ik adviseer je om eerst met de trainingsmode te beginnen en op je gemak alle mogelijkheden, manieren van spelen, trappen en tactieken door te nemen. Dit spel heeft, net als andere footie's, uitgebreide trainingsmogelijkheden waarbij je zonder lastig te worden gevallen door een tegenstander, jezelf diverse vaardigheden eigen kan maken.

Het spel en wat is nieuw

De vorige editie van Ajax Club Football was er niet echt een om over naar huis te schrijven, dus Codemasters heeft redelijk wat geinvesteerd in met name graphics en een aantal bedieningsmogelijkheden van de spelers. Nu vind ik voetbalgames op de pc zonder meer beter ogen dan op een console. Het bedienen van de spelers gaat op de console weer een stuk makkelijker, dus de keuze voor welk platform je de game eventueel aan zal schaffen, zal afhangen van jouw persoonlijke voorkeur en hoeveel ervaring je hebt met voetbalgames. Bij deze versie zag het er allemaal best aantrekkelijk uit, maar de door mij gespeelde reviewcode werd dan ook op een pc gespeeld met ruime specs. De graphics zijn in ieder geval een stuk verbeterd in vergelijking met de vorige editie, hoewel ik hier en daar nog wel een speler met al te hoekige schouders of vierkante kuiten rond zag lopen. De manier waarop de game echter gepresenteerd wordt maakt, voor zo ver mogelijk, veel goed.

Naast de bekende modes in een voetbalspel, de landscompetitie, een super-league en een carriere-mode, biedt Codemasters de gamer de mogelijkheid om een loopbaanspeler aan te maken die geheel naar eigen inzicht te "mod-den" en te veranderen is. Zo is het zelfs mogelijk om gezichtsuitdrukkingen, buikomvang, schouderbreedte, kleur van de ogen en ga zo maar door, te veranderen. Voor veel gamers komt zo wellicht een droom uit omdat je eindelijk jezelf (bij benadering) in je favoriete clubkleuren al die mooie acties kunt zien maken. Die vaardigheden moet je dan wel weer zelf verdienen door het vaardighedenpunten-systeem, waarbij je door beter te presteren op het veld je vaardigheden kan uitbreiden en verbeteren.

Op dezelfde manier werkt het clubalbum. Deze mogelijkheid in het spel zal voor veel gamers een reden zijn om het spel aan te schaffen. Je begint met 2000 credits en dit kan meer worden op het moment dat jouw club goed presteert. Al snel zul je meer punten krijgen en toegang krijgen tot allerlei bonusmateriaal betreffende Ajax zoals stickers, foto's van behaalde bekers en prijzen, video's van hoogtepunten van gouden wedstrijden en een echte stadion-tour. In dit menu staan ook de door jou bewaarde acties en hoogtepunten, maar daar hoef je geen credits voor te hebben. Het maximale aantal save-points is 8 en dat is een beetje weinig want hoe langer je het spel speelt, hoe meer acties je wilt bewaren. Ik kom hier later nog op terug.

De laatste verbetering, en zeker niet de minste, is de toevoeging van het zogenaamde "PRECISION TRIGGER" systeem. Hiermee kun je door middel van het extra indrukken van een toets meer controle over de bal houden. Dribbellen, voetje over de bal, achteruit dribbelen, het wordt allemaal mogelijk met deze nieuwe functie. Het ziet er allemaal een stuk realistischer uit hierdoor, alleen het vergt nogal wat oefening om bijvoorbeeld als je schuin op het vijandelijk doel aan komt lopen met de bal en hierbij een tegenstander wilt ontwijken en dan ook nog een "godenzoonactie" met het Precision Trigger systeem wilt doen. En dan hebben we het nog niet eens over ook nog een doelpunt scoren. Maar mooi is het wel en een duidelijke verbetering.

Gameplay

Voor iemand die niet dagelijks voetbalgames speelt, speelt het spel best lekker en de controls zijn vrij snel aan te leren. Er zijn twee configuraties voor de bedieningstoetsen, maar de default configuratie voldoet prima, ook omdat de toetsen die je gebruikt makkelijk onder (linker) handbereik zitten. Nadeel is wel dat de game een groot aantal manieren heeft om de bal te schieten, voor te zetten of te pass-en. Alleen de gamer die heel veel tijd in de game gaat steken zal (soepel) gebruik kunnen gaan maken van alle mogelijkheden en combinaties daarvan. Het is namelijk ook mogelijk om al die schoten te combineren met schijnbewegingen. Leuk voor de expert, want het is al moeillijk genoeg om op tijd een bal aan te nemen en er dan vervolgens ook wat mee te doen, zeker op de wat hogere moeilijkheidsgraad heb ik gemerkt.

Een heel leuk onderdeeltje van het spel is zoals eerder gezegd het opslaan van jouw gouden momenten. Niets is leuker dan wanneer je een mooie goal hebt gescoord of een goede voorzet gaf waar bijna een doelpunt uit voortkwam, deze te bewaren en later terug te zien. Op die momenten kwam er een soort euforie bij mij naar boven en dat voel ik graag bij het spelen van games in het algemeen. Bij dit spel doet het er dan eigenlijk niet toe of je wint...een paar van deze momenten in een wedstrijd en je gamesessie is geslaagd.

Multiplayer en Scenario's

Om met meerdere personen plezier van dit spel te hebben (tot 4) zul je de beschikking moeten hebben over een USB-spelcontroller. Ook in de multiplayer zijn er, net als wanneer je het spel alleen speelt, mogelijkheden om diverse scenario's in te laden. Je kunt je team op deze manier express op achterstand zetten en door middel van logische en tactische beslissingen te nemen bij het maken van je opstelling, proberen toch te winnen. Het is dan de kunst om in een uitzichtloze situatie, en daar heeft Ajax er ook best wel een paar van, toch te winnen. Zo is er de mogelijkheid om van te voren aan te wijzen wie een hoekschop neemt, ingooit of een strafschop neemt. Een heel uitdagend onderdeel van het spel.

Fouten!

Na deze overwegend positieve zaken die opvallen in het spel blijken er ook veel, vaak hinderlijke, fouten in te zitten. Dan hebben we het als eerste over de AI van je tegenspelers, maar ook van je teamgenoten. Het voetbal-IQ blijkt vaak ver te zoeken. Een voorbeeld: het gebeurde mij tijdens het spelen meerdere malen dat ik naar voren speelde met mijn teamgenoten dat zij opeens zonder enige aanleiding de grond kennelijk te heet onder hun voeten voelden worden want men trok zich massaal terug en enkelen van hen haalden zelfs de eigen achterlijn! Daar sta je dan met je bal. Ook floot de scheidsrechter op momenten dat ik alleen maar op korte afstand van mijn tegenstander een schijnbeweging inzette. Ook was er soms geen goede balcontrole te krijgen behalve als ik het Precision Trigger systeem gebruikte. Nadeel daarvan is dan weer dat je niet kunt sprinten. Het Nederlandse commentaar is trouwens behoorlijk slaapverwekkend. Het lijkt wel of de commentator zijn teksten aan het oplezen is. Ook zitten er in de zinnen rare pauzes tussen de woorden die bijna niet opvallen maar als je het in de gaten hebt heel irritant zijn. Bijvoorbeeld als de commentator de clubs introduceert, hoor je: "Vandaag de wedstrijd tussen..(pauze)..Feijenoord..en..(pauze)..Rotterdam EX.." Deze clubnamen noem ik ook niet zomaar want ze zijn alletwee verkeerd gespeld en zo zijn er meer.

Ajax Club Football 2005 is dus een redelijk spel gebleken. Voor de voetbal(Ajax)fans is het een must want de volledige spelersprofielen van de huidige selectie zitten er in en krijg je voor je geld echte Arenageluiden. Hoewel ik echter geen echte voetballiefhebber ben werd het met deze game nadat ik hem kreeg toch meteen nachtwerk. Dat wil wellicht zeggen dat als je geen die-hard footie speler bent, de game toch een aanrader voor je is. Ben je wat meer ervaren en ga je voor het maximale wat te krijgen is op dit gebied dan zijn er betere keuzes.

Peter Stout