Assassin's Creed: The Ezio Collection review
Assassin's Creed: The Ezio Collection logo

Bijna leek het er even op dat we dit najaar geen nieuwe Assassin's Creed zouden krijgen. Toch kon Ubisoft dié stap niet aan en krijgen we daarom alsnog Assassin's Creed: The Ezio Collection: een geremasterde bundel met daarin de inmiddels verouderde Assassin’s Creed II, Brotherhood en Revelations! Ondanks dat het natuurlijk geen nieuwe titel is, kunnen fans hierdoor alsnog een flink portie sluipmoorden dit jaar. Weten de avonturen van Ezio Auditore na al die jaren nog te imponeren?

De Assasin's Creed II-trilogie is na al die jaren nog steeds voor veel fans het magnum opus van de sluipmoordenaarsserie. Zelfs binnen onze eigen redactie staan een aantal delen hiervan nog steeds duidelijk bovenaan. Over Assassin's Creed Brotherhood zei onze Daniël bijvoorbeeld het volgende: "Tot op heden heeft geen enkel ander deel in de franchise zich zo sterk weten te verbeteren ten opzichte van zijn voorganger." Geen wonder dat een remaster van deze trilogie eigenlijk helemaal geen gek idee is en Ubisoft zich hieraan daarom waagt. Maar terwijl The Ezio Collection flinke verbeteringen aanbrengt aan deze last-gen game, ademt de titel helaas een zekere gedateerdheid uit.

Luctor et emergo?
Om maar te beginnen met het goede. Zoals een goede remaster betaamt, is de collectie op grafisch gebied namelijk grotendeels verbeterd. Zo zijn de omgevingen veel scherper gemaakt en zijn er nieuwe belichtingseffecten toegevoegd, waardoor de Italiaanse steden mooier zijn dan ooit! Hierdoor kan The Ezio Collection op veel punten meekomen met de recentere delen, zoals Unity en Syndicate. Voor zowel nieuwe spelers als veteranen zal het daarom heerlijk zijn om hun weg te banen door de sfeervolle steden, die dankzij de nieuwe 1080p-weergave en stabiele 30 fps veel beter tot hun recht komen dan ooit tevoren. Daarbij is het verhaal van Ezio - dat je letterlijk vanaf zijn geboorte tot zijn dood meemaakt - nog altijd even meeslepend en interessant als in 2009.

Lijnrecht hiertegenover staat dat het erop lijkt dat veel hi-res textures helaas één-op-één over zijn genomen uit de PC-versies van de originele games. Even teleurstellend is dat het niet gelukt is om deze last-gen titel omhoog te tillen naar 60 frames per seconde. Hierdoor zijn de steden helaas niet zo bruisend als die in recentere delen uit de serie, ondanks dat het prachtig blijft om uit te kijken over Rome en Constantinopel. Verder heeft Ubisoft vooral veel werk gestoken in de omgeving en veel minder in de karakters, waardoor zij nu afsteken tegen de verbeterde wereld. Opgemerkt moet worden dat ik gelukkig geen taferelen tegenkwam uit de horrorvideo die Polygon op YouTube plaatste, maar ongetwijfeld had er meer kunnen zitten in deze remaster.

Gedateerd geheel
Het grootste mankement aan Assassin's Creed: The Ezio Collection merk je vooral als je Unity of Syndicate ooit gespeeld hebt. In tegenstelling tot die games voelt het klimmen en klauteren in deze remaster namelijk flink wat stroever en daarmee gedateerd aan. Waar je in die twee meest recente titels als het ware over de daken glijdt, merk je dat je hier toch wat vaker blijft hangen. Dat is zonde en het is gek dat die evolutie niet is doorgevoerd in deze remaster. Want ondanks dat de game na al die jaren nog steeds als een huis staat, had dit de games écht naar het jaar 2016 kunnen tillen. Nu blijft het een mengelmoes. Daarbij kent ook dit complete pakket een keerzijde. Want hoewel de bundel bestaat uit alle drie de delen (inclusief de bijbehorende DLC) zijn de multiplayer-modi uit Brotherhood en Revelations weggestript. Aangezien de serie zich natuurlijk focust op de singleplayer is dit geen gigantisch verlies, maar wel iets om rekening mee te houden.

Compleet pakket
Wat wel ontzettend netjes is van Ubisoft is dat de shortfilms Assassin's Creed Lineage en Embers zijn toegevoegd om het levensverhaal van Ezio compleet te maken. Vooral Embers geeft je die stukken die je mist als je alleen de game speelt. Tel daarbij op dat alle drie de singleplayergames en hun DLC in dit pakket zitten en je hebt gemakkelijk zo'n honderd uur die je kunt besteden aan het het levensverhaal van de charismatische Italiaan Ezio Auditore. Voor velen zal vooral Brotherhood het pareltje van deze trilogie zijn, waarbij je jezelf kunt verliezen in het prachtige Rome. Maar ook de andere delen zijn een nieuw bezoek zeker meer dan waard, al is het maar om te kijken hoe de serie in al die jaren geëvolueerd is.

De grootste vraag is: is Assassin's Creed: The Ezio Collection het waard om in huis te halen? Het antwoord is: ja en nee. Enerzijds is de serie goed opgepoetst op veel punten en blijft de trilogie voor velen het beste wat de - inmiddels zeer rijke - serie te bieden heeft. Hierdoor is vooral voor nieuwere en nostalgische fans een aanschaf zeker gerechtvaardigd. Anderzijds is de gameplay helaas niet zo geavanceerd als die in recentere delen, waardoor de besturing stroef aanvoelt en soms zelfs frustrerend kan zijn. Vooral als je Unity of Syndicate gespeeld hebt. Daarbij komen niet alle verbeteringen goed uit de verf en heeft Ubisoft toch veel - zoals de karaktermodel - helaas links gelegd. Wil je daarom per se een zoethoudertje tot een nieuwe Assassin's Creed? Dan heeft deze bundel génoeg te bieden! Zo niet, dan kun je wellicht beter een jaartje overslaan.
Drie remasters voor de prijs van één!
Ezio Auditore blijft één van de vetste assassins!
De Italiaanse steden blijven prachtig!