Assassin's Creed: Unity review
Assassin's Creed: Unity logo

Assassin's Creed: Unity review

Assassin's Creed: Unity gaat terug naar de wortels van de franchise. Dat werd ons al wel duidelijk tijdens de preview-speelsessies de afgelopen maanden. Inmiddels heb ik tientallen uren in de game gespendeerd en ik kan niet tot een andere conclusie komen dan dat Unity inderdaad het beste pakt van de eerste games, in bijna alles verder gaat op de nieuwe generatie consoles en spelers ongelooflijk veel vrijheid geeft. Parijs leeft écht in Assassin's Creed: Unity.

Welkom Arno
De ontwikkeling van Unity begon al direct na het verschijnen van Assassin's Creed: Brotherhood (2010). Dat is meteen te merken als je het spel opstart. Je begint de game niet in Parijs, maar in Versailles, waar je als kleine jongen ziet hoe een dierbare om het leven wordt gebracht. Deze eerste zin doet natuurlijk direct denken aan het verhaal van Assassin's Creed II met Ezio in de hoofdrol. Dat klopt ook wel, want Arno lijkt meer op Ezio dan alle andere protagonisten in de andere games. Zonder Ezio's irritante eigenschappen is Arno voor mij de leukste Assassin waar we tot nu toe mee hebben gespeeld. Hij heeft humor, gevoel voor rechtvaardigheid en hij ziet er daarnaast awesome uit. Een soort nobele militair eigenlijk, maar dan met een eigen mening. Terug naar het verhaal, want net als Ezio zal Arno op zoek gaan naar wraak en zullen de Assassins hem daarbij helpen.


De structuur van de game is de grootste vernieuwing binnen de franchise. Je wordt bijna nooit bij de hand genomen en je gaat zelf ontdekken welke missies je aankunt en welke niet. Dit wordt simpel aangegeven met een moeilijkheidsgraad van 1 tot 5. Parijs is direct open en je kunt direct proberen moeilijkere missies te doen, maar dan ga je glansloos ten onder. Niet langer maak je progressie alleen maar door middel van het verhaal. Arno is tot in de kleinste details aan te passen. Dit maakt Assassin's Creed: Unity een soort RPG, waarbij je acuut in het diepe wordt gegooid. Om te levelen heb je nieuwe wapens, kleding en vaardigheden nodig. Daarvoor heb je geld en XP nodig. Geld verdien je door submissies te doen en XP door hoofdmissies of in co-op te spelen. Op deze manier zal Arno steeds sterker worden en durf je moeilijkere missies te doen, maar vergis je niet, Assassin's Creed: Unity is moeilijk!

Sluipen, niet knokken
Net als in een game als Fallout is Unity in het begin extreem pittig. Dit heeft vooral te maken met het vechtsysteem, wat behoorlijk op de schop is gegaan. Niet langer kun je als Connor of Edward tientallen tegenstanders uitschakelen. Bij meer dan drie tegenstanders wordt het al moeilijk om te overleven, zeker als je bedenkt dat tegenstanders ook in vijf schalen te vinden zijn. Je kunt natuurlijk nog steeds counteren, wegrollen en wegduwen, maar tegenstanders wachten niet meer op hun beurt. Zij vallen met zijn allen aan en dat maakt gevechten extreem pittig. De oplossing is te denken als een echte Sam Fisher.

Sluipen is de oplossing in Assassin's Creed: Unity. In veel missies dien je een gebouw te infiltreren en dit zijn ook direct de leukste opdrachten. Ga eerst het dak op, zoek de scherpschutters en maak deze stilletjes koud. Ga vervolgens op zoek naar een open raam om zo kamer voor kamer verder te komen in het gebouw. Uiteindelijk kun je je doelwit omleggen of de documenten stelen. Dit geldt voor submissies, maar ook voor de verhalende missies, die je vaak in het diepe gooien met slechts één doelwit, dat zich vaak verschanst in een goed beveiligd gebouw. Net als in de eerste Assassin's Creed eigenlijk, met het verschil dat je bepaalde submissies kunt uitvoeren om je hoofdmissie gemakkelijker te maken. Bevrijd bijvoorbeeld eerst gevangenen die je helpen met een aanval, of help een vuurwerkmaker die zorgt voor afleiding als je je doel hebt omgelegd. Want als je doelwit dood is, moet je maken dat je wegkomt, want anders ga je simpelweg dood. Terug naar de wortels, want plannen, sluipen, omleggen en wegvluchten was het originele idee uit 2007. Dat komt in Unity fantastisch tot zijn recht.


Sommige gamers (die GamersNET niet bezoeken, want wij zijn bikkels natuurlijk) zullen afgeschrikt worden door de moeilijkheidsgraad, zeker in het begin. Je dient simpelweg geld te verdienen om beter te worden. Dit doe je door verschillende submissies te voltooien, waarbij de historie van Parijs vaak het onderwerp is. Wat is de "echte" geschiedenis van Madame Tussaud of Nostradamus? Tientallen grote en kleine missies staan voor je klaar in schitterend Parijs. Murder Mysteries vallen daarbij een beetje tegen, want ik vond het wel heel veel tekst lezen. Hier hadden wat cutscenes leuk geweest. Natuurlijk zijn er ook genoeg kistjes en andere dingen te verzamelen in de game.

Ach, Parijs...
Kom mee in de stemming!


"Ach, Parijs, de stad van de Seine, de stad van de liefde, de stad van de Notre Dame. De stad waar je een schitterend maatpak aangemeten krijgt door een prachtige fille. De stad waar je kunt bieden op de lekkerste vis en de stad waar je schoenen nog met liefde gepoetst worden door de plaatselijke middenstand."

Nee, serieus, het Parijs van Assassin's Creed: Unity is schitterend. Loop gewoon eens rustig rond en je ziet al het bovenstaande voor je neus gebeuren. Als je een vrouw hoort schreeuwen dat haar tasje is geroofd, is dat ook écht gebeurd. De hoeveelheid mensen op straat is indrukwekkend en de stad vanaf de daken bekijken is prachtig. Dit vergt heel veel van de nieuwe generatie consoles. Niet dat dit het optimale is wat er uit de machines gehaald kan worden, maar het is duidelijk dat Ubisoft nog aan het leren is ermee te werken. Framedrops zijn soms best irritant (zeker als je rent) en de laadtijden zijn echt te lang. Blijf je in de stad, dan volstaat één keer laden, maar als je een missie moet laden is dat best vervelend. Dit heeft ongetwijfeld ook te maken met de grootte van Parijs. Niet alleen is de stad enorm, ook ligt er een volledig begaanbaar riool onder de stad en kun je bij een kwart van de gebouwen ook gewoon naar binnen. Dat is indrukwekkend en zeker een eerste stap binnen de nieuwe generatie consoles.

Starbucks!
Een dikke pluim verdient Ubisoft voor het verhaal van de game. In de meeste Assassin's Creed-games werd veel teveel verteld, waardoor het een onoverzichtelijke brei werd. Dat is in Unity niet het geval. Ik ben enorm fan van Arno en dat is mede te danken aan het verhaal dat persoonlijk begint, maar uiteindelijk ontaard midden in de geschiedenis van de Franse Revolutie. Inclusief personages die echt hebben geleefd.

Natuurlijk komen ook andere dingen terug uit vorige delen. Zo kun je je eigen keten opzetten met Café Theatre, een soort Starbucks, waarvan je verschillende locaties in Parijs kunt openen. Je hoofdkwartier heeft natuurlijk een kelder met een extreem zeldzaam pak (dat je kunt vrijspelen met werkelijk extreem moeilijke puzzels) en je kunt dit ook upgraden, waardoor je meer geld gaat verdienen. Ook brengt iedere locatie van je café nieuwe missies met zich mee.

Over het hedendaagse verhaal ben ik niet zo zeer te spreken. Ik was dan wel fan van Desmond (hedendaagse protagonist tot en met Assassin's Creed III), maar ik vond Abstergo Entertainment uit Assassin's Creed IV: Black Flag best leuk! Ik ga niet veel verklappen, maar ditmaal is het wel erg basic met het hedendaagse verhaal. Er zijn ook glitches in de game aanwezig die je naar andere tijdperiodes brengen, maar dit zijn slechts kleine ren-en-klim-missies tussendoor. Overigens is ook het freerunnen positief op de schop gegaan, want als je omhoog wilt klimmen druk je (naast de sprintknop) op A (kruisje) en als je naar beneden wilt klimmen druk je op B (rondje). Dit maakt het klimmen veel gemakkelijker en dood neervallen zal niet meer gebeuren.

Met je kornuiten
Je kunt ook met je vrienden aan de slag in Assassin's Creed: Unity. Dit is handig ook, want je XP is te verdienen in hoofdmissies en co-op-missies. Arno zal dus beduidend sneller levelen als je je vrienden betrekt in de game. Er zijn roofmissies, waarbij je documenten en dergelijke moet bemachtigen. Deze zijn met maximaal twee mensen te spelen. De leukste missies zijn echter de echte co-op-missies, waar je met vier man opdrachten moet voltooien. Niet alleen is het superleuk om samen te werken, maar het loont ook echt om goed je best te doen en goed te communiceren. Overigens krijgt iedere speler zijn eigen personage als Arno te zien, zodat het geen afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de singleplayer.


Conclusie
Assassin's Creed: Unity is een ode aan de eerste drie Assassin's Creed-games. Plannen, sluipen, omleggen en wegvluchten. De simpele basis van de eerste delen is helemaal terug. Natuurlijk aangevuld met enorm veel submissies, collectables en de zeer vermakelijke co-op. Dat je als speler in het diepe wordt gegooid zal voor sommigen lastig zijn, maar het is een mooie stap binnen de franchise en maakt het bijna een RPG. Parijs is prachtig in beeld gebracht, al vergt dat wel alles van je console. Framedrops en lange laadtijden zijn het gevolg, maar dat is een kleine offer als je ziet hoe mooi de stad tot leven komt. Een minpunt is wel het hedendaagse verhaal, wat langzamerhand steeds minder interessant wordt, terwijl dat juist het unieke is aan de franchise. Toch verdient Ubisoft een pluim voor Assassin's Creed Unity. De game is sfeervol, uitdagend en doet eer aan het oorspronkelijke idee achter de franchise. Je gaat je tientallen uren vermaken in het Parijs tijdens de Franse Revolutie en deze game gaat veel oude fans een glimlach op het gezicht toveren.
Wat is HOT:
Plannen
Sluipen
Omleggen
Vluchten (freerunning)
RPG!
Wat is NOT:
Framedrops
Laadtijden

Peter Bouwman

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Supermario op dinsdag 11 november, 2014 om 18:18:04 quote

Sub Zero

313 posts
En zit het met de framerate problemen en al die bugs die er in zitten.Veel gamers in de US klagen daar namelijk over
Gepost door HWSHHZ op dinsdag 11 november, 2014 om 18:27:32 quote

Sub Zero

396 posts
Zijn ook alle outfits van de vorige Assassins delen weer beschikbaar?? Ik ben namelijk een enorme fan van de outfit van Connor, en zou het leuk vinden als ik die ook weer kon gebruiken!!
Gepost door FishHookz op dinsdag 11 november, 2014 om 18:30:17 quote

GN "Sickness"

2588 posts
Reviews zijn duidelijk erg verschillend, IGN geeft bijvoorbeeld maar een 7.8 en andere sites een 8.
Gepost door OnOwned op dinsdag 11 november, 2014 om 18:49:36 quote

Crewmember

214 posts
Polygon zelfs een 6,5. niet iedereen is overtuigd, maar ik zie het donderdag zelf wel. Koop hem toch wel want ben groot fan van de serie en de collectie moet gewoon compleet zijn. Vraag me dan af wat er in de game zit wat de ene wel trekt en de ander totaal niet. 6,5 en 9 vind ik echt een enorm verschil.
Gepost door kmjansen op dinsdag 11 november, 2014 om 19:02:02 quote

Prince of Persia

199 posts
Zonder hem zelf gespeeld te hebben kan je niet oordelen denk ik ik zie het donderdag wel, en Ubisoft zal vast wel met een patch bezig zijn.
Gepost door sksk55 op dinsdag 11 november, 2014 om 19:26:20 quote

Prince of Persia

171 posts
erg veel groene duimpies!
Gepost door BeSmooth58 op dinsdag 11 november, 2014 om 19:31:26 quote

Pacman

50 posts
Heb een beetje research gedaan naar reviews Het grote verschil in de gegeven cijfers voor deze game is vooral te danken aan de optimalisatie van de game. Zo zouden mensen met een best goede PC zeer lage fps krijgen. Maar als je daar doorheen kijkt dan zijn de overwegende reviews erg positief over graphics en sfeer.

Ik zal er donderdag wel achter komen hoe Unity speelt op mijn pc want deze heb ik gewoon weer gekocht!

Gepost door Daan op dinsdag 11 november, 2014 om 19:45:32 quote

GN Designer en Databaser

4307 posts
Ben enorm benieuwd donderdag!

Zowel naar deze als naar Rogue!

Gepost door Petor op dinsdag 11 november, 2014 om 19:48:32 quote

Eindbaas

1902 posts
Supermario schreef:
En zit het met de framerate problemen en al die bugs die er in zitten.Veel gamers in de US klagen daar namelijk over

Er zijn zeker problemen met de framerate. De game heeft zoveel detail dat de console (in dit geval Xbox One) er moeite mee heeft. Dat is jammer, maar niet spelbrekend in mijn ogen.

HWSHHZ schreef:
Zijn ook alle outfits van de vorige Assassins delen weer beschikbaar?? Ik ben namelijk een enorme fan van de outfit van Connor, en zou het leuk vinden als ik die ook weer kon gebruiken!!

Uhm… Het is Assassin’s Creed toch? ?

BeSmooth58 schreef:
..

Het is een eeuwenoude discussie op GamersNET. Hoe belangrijk is framerate? Voor mij is een game kapot als je missies verkloot door framerates. Dat is absoluut niet het geval. Jazeker heb ik ervan gebaald af en toe, maar je krijgt er zoveel sfeer voor terug. Laadtijden zijn ook te lang, maar dat is omdat de game in één keer de hele stad laadt. Parijs plus het interieur van een kwart van de gebouwen en een riolensysteem eronder. De ambities zijn zo hoog geweest en de game is zo enorm, dat ik het wel snap dat je op de nieuwe consoles wat optimalisatie mist.

Nog meer vragen? ☺

Gepost door Ik kom Harambe wreken op dinsdag 11 november, 2014 om 19:51:29 quote

MvdM November

1521 posts
BeSmooth58 schreef:
Zo zouden mensen met een best goede PC zeer lage fps krijgen.

Lees op steeds meer sites dat de pc versie last heeft van framedrops etc. en gewoon slecht geoptimaliseerd is. Ik ga zelf mijn pre-order intrekken. Goed gedaan Ubisoft

Gepost door sksk55 op dinsdag 11 november, 2014 om 19:58:47 quote

Prince of Persia

171 posts
Hairy Potter schreef:
BeSmooth58 schreef:
Zo zouden mensen met een best goede PC zeer lage fps krijgen.
Lees op steeds meer sites dat de pc versie last heeft van framedrops etc. en gewoon slecht geoptimaliseerd is. Ik ga zelf mijn pre-order intrekken. Goed gedaan Ubisoft
uhm oke....
Gepost door HWSHHZ op dinsdag 11 november, 2014 om 20:06:51 quote

Sub Zero

396 posts
HWSHHZ schreef:
..
Uhm… Het is Assassin’s Creed toch? ?

Uhmmm ja dat bedoelde ik ook, maar dat is niet echt een antwoord op mijn vraag tog?

Gepost door Hillianii op dinsdag 11 november, 2014 om 20:13:43 quote

GN "Ultima"

1822 posts
9..

Netjes!

Gepost door Fabianb op dinsdag 11 november, 2014 om 20:20:12 quote

GN "Sickness"

2061 posts
Ik lees inderdaad ook dat de game slecht geoptimaliseerd is. Er zou ook door 10(!) verschillende studio's aan gewerkt zijn? Als je al die code bij elkaar gooit vergroot dat natuurlijk behoorlijk de kans dat het niet soepel in elkaar over loopt.
Gepost door Leukste op dinsdag 11 november, 2014 om 20:38:04 quote

MvdM Februari

2690 posts
Toch een goed cijfer. De laadtijden heb ik al gezien. En die zijn best wel lang. Maar als dat met de framedrops de grootste minpunten zijn kan ik daar mee leven. Echter was het wel zo dat ze de game op beide consoles op 900p met 30fps wilde om discussie te voorkomen. En ze melden later dat 30fps het doel was. Dan moet je de game met de release toch eigenlijk wel solid hebben draaien op 30fps zonder framedrops.

Trouwens nooit gedacht dat Heists eerder naar AC zouden komen dan naar GTA.

Gepost door stinkiwinkie op dinsdag 11 november, 2014 om 20:42:17 quote

Sonic

223 posts
Ik heb de gehele gameplay gezien. Ik kon niet wachten wat de storyline was, maar nu ik het gedaan heb is mijn besef gekomen dat ik het niet moest doen. Ik was in het verhaal al direct in meegesleept. Jammer, heb spijt
Gepost door Thijs. op dinsdag 11 november, 2014 om 20:53:27 quote

MvdM April

2024 posts
Kan niet wachten!
Gepost door GamerJaime op dinsdag 11 november, 2014 om 20:54:46 quote

GN "Commander"

1142 posts
Ik heb er onwijs veel zin in, en kan niet wachten totdat ie Donderdag op de mat valt maar ik vind het wel zeer teleurstellend dat problemen als lange laadtijden en framedrops nog steeds aanwezig zijn op deze gloednieuwe generatie consoles.

Maar wat ik van de game gezien heb, ziet het er wel allemaal ontzettend mooi uit!

Gepost door Musicman88 op dinsdag 11 november, 2014 om 21:02:48 quote

GN "Die Hard"

965 posts
Leukste schreef:
... Trouwens nooit gedacht dat Heists eerder naar AC zouden komen dan naar GTA.

LOL Maar ben nu wel echt nieuwsgierig geworden naar de game. Eerst is alles lovend en mega gehyped, maar nu komen de belangrijke en minder belangrijke details die nog niet in orde zijn toch boven water. Ik laat de pre-order staan, wil donderdag toch lekker zelf kunnen oordelen of een high-end pc systeem zoals deze het wel of niet aankan, of dat er één of andere slechte port voor de pc versie is gemaakt. Of is daar bij GN iets over bekend of het voor de pc een port betreft?

Gepost door stinkiwinkie op dinsdag 11 november, 2014 om 21:07:45 quote

Sonic

223 posts
Musicman88 schreef:
Leukste schreef:
... Trouwens nooit gedacht dat Heists eerder naar AC zouden komen dan naar GTA.
LOL Maar ben nu wel echt nieuwsgierig geworden naar de game. Eerst is alles lovend en mega gehyped, maar nu komen de belangrijke en minder belangrijke details die nog niet in orde zijn toch boven water. Ik laat de pre-order staan, wil donderdag toch lekker zelf kunnen oordelen of een high-end pc systeem zoals deze het wel of niet aankan, of dat er één of andere slechte port voor de pc versie is gemaakt. Of is daar bij GN iets over bekend of het voor de pc een port betreft?

Ik heb een droevige mededeling. Als je het wilt lezen, het staat bij speler AC unity klagen over framerate.

Gepost door Petor op dinsdag 11 november, 2014 om 21:18:39 quote

Eindbaas

1902 posts
Ik snap de klachten over framerate slechts gedeeltelijk. Er zijn framedrops zeker waar, maar absoluut niet spelbrekend. Ik raad iedereen aan vrijdag naar Friday Night Live te kijken en zelf te oordelen. GTA 5 heeft ook framedrops vanwege de grootte van de wereld. Dat doet niet af aan de sfeer van die game.
Gepost door Goldcobra op dinsdag 11 november, 2014 om 21:28:54 quote

GN "Commander"

1151 posts
Een 9? Vergeleken met andere websites is dat wel heel hoog. Maar ja, we zien donderdag wel.
via iPhone
Gepost door GamerJaime op dinsdag 11 november, 2014 om 21:30:49 quote

GN "Commander"

1142 posts
Petor schreef:
Ik snap de klachten over framerate slechts gedeeltelijk. Er zijn framedrops zeker waar, maar absoluut niet spelbrekend. Ik raad iedereen aan vrijdag naar Friday Night Live te kijken en zelf te oordelen. GTA 5 heeft ook framedrops vanwege de grootte van de wereld. Dat doet niet af aan de sfeer van die game.
Klopt GTA heeft er ook wel last van, maar volgens mij niet zo erg als je het vergelijkt met de AC games van Ubisoft. Het is niet spelbrekend als het niet te vaak gebeurt. Bij AC3 vond ik dat namelijk wel het geval. Die game zit vol met pop up en andere slordigheidjes.

Ik had persoonlijk gehoopt dat met deze nieuwe gen, dat dat soort slordigheidjes verdwenen zouden zijn. Of in ieder geval voor een groot gedeelte. Misschien waren mijn verwachtingen dan te hoog, dat kan. Desalniettemin kijk ik nog steeds onwijs uit naar de game!

Gepost door assassinkarsten op dinsdag 11 november, 2014 om 22:20:39 quote

Sub Zero

345 posts
tjezus! waarom is iedereen zo pist off om die framerates!? elke game heeft toch op jet begin moeite! en het probleem van AC:unity is de framerate, wees blij dat we m donderdag pas kunnen kopen want dan is de patch geweest en kunnen we meteen met de ultimate AC game aam de slag!
Gepost door Noice! op dinsdag 11 november, 2014 om 22:52:03 quote

GN "Commander"

1101 posts
Petor schreef:
Ik snap de klachten over framerate slechts gedeeltelijk. Er zijn framedrops zeker waar, maar absoluut niet spelbrekend. Ik raad iedereen aan vrijdag naar Friday Night Live te kijken en zelf te oordelen. GTA 5 heeft ook framedrops vanwege de grootte van de wereld. Dat doet niet af aan de sfeer van die game.
De sfeer alleen is niet zaligmakend, technisch gezien schijnt het een zootje te zijn. Er gaan veel verhalen dat het werken aan een game met zo veel verschillende teams wel het beoogde detail van de gebouwen etc kan leveren, maar dat dit zwaar ten koste gaat van het eindproduct en de optimalisatie van de game. Dit hoorde je al tijdens de E3 en als ik me niet vergis werd hierover intern ook wel eens kritiek geleverd. Dat Gamersnet een 9 zou geven stond zowat vorig jaar al vast gezien jullie opzichtige flirts met AC en jullie intieme band met Ubisoft. Dat jullie goede maatjes met ze zijn vind ik niet storend, we profiteren er als community ook van in de vorm van goodies, maar ik denk dat de grote technische gebreken de game uiteindelijk meer aftrek zou moeten kosten dan het 1 punt; een 9 is echt voorbehouden aan toppers op alle vlakken. Overigens schijnen de One en PS4 beide veel last te hebben van dezelfde dips in framerate en ik ben echt benieuwd naar de analyse van Digital Foundry. Ook is het mooi om dadelijk GTA 5 te zien waar de meesters aan het werk waren... dan kunnen we een eerlijker beeld krijgen van hoe AC er voor staat.

Edit: daar issie al! http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-assassins-creed-unity-performance-analysis "The Xbox One outperforms the PS4" is de schokkende conclusie.

Gepost door Leon 2.0 op dinsdag 11 november, 2014 om 23:07:07 quote

Eindredacteur

6140 posts
Niet onbelangrijk, Peter heeft de Xbox One-versie van Assassin's Creed: Unity gespeeld en gerecenseerd, terwijl veel andere outlets de PlayStation 4-versie getest hebben. Uit de eerste tests van Digital Foundry blijkt dat de Xbox One-versie een hogere framerate heeft (verschil loopt op tot 5fps), dus is het logisch dat de matige framerate bij Peter (want gespeeld op Xbox One) minder zwaar telt dan bij andere outlets (want PS4).
Gepost door Daan op dinsdag 11 november, 2014 om 23:13:48 quote

GN Designer en Databaser

4307 posts
WitteMok schreef:
Petor schreef:
Ik snap de klachten over framerate slechts gedeeltelijk. Er zijn framedrops zeker waar, maar absoluut niet spelbrekend. Ik raad iedereen aan vrijdag naar Friday Night Live te kijken en zelf te oordelen. GTA 5 heeft ook framedrops vanwege de grootte van de wereld. Dat doet niet af aan de sfeer van die game.
De sfeer alleen is niet zaligmakend, technisch gezien schijnt het een zootje te zijn. Er gaan veel verhalen dat het werken aan een game met zo veel verschillende teams wel het beoogde detail van de gebouwen etc kan leveren, maar dat dit zwaar ten koste gaat van het eindproduct en de optimalisatie van de game. Dit hoorde je al tijdens de E3 en als ik me niet vergis werd hierover intern ook wel eens kritiek geleverd. Dat Gamersnet een 9 zou geven stond zowat vorig jaar al vast gezien jullie opzichtige flirts met AC en jullie intieme band met Ubisoft. Dat jullie goede maatjes met ze zijn vind ik niet storend, we profiteren er als community ook van in de vorm van goodies, maar ik denk dat de grote technische gebreken de game uiteindelijk meer aftrek zou moeten kosten dan het 1 punt; een 9 is echt voorbehouden aan toppers op alle vlakken. Overigens schijnen de One en PS4 beide veel last te hebben van dezelfde dips in framerate en ik ben echt benieuwd naar de analyse van Digital Foundry. Ook is het mooi om dadelijk GTA 5 te zien waar de meesters aan het werk waren... dan kunnen we een eerlijker beeld krijgen van hoe AC er voor staat. Edit: daar issie al! http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-assassins-creed-unity-performance-analysis "The Xbox One outperforms the PS4" is de schokkende conclusie.

Onze band met Ubisoft heeft niks te maken met dit cijfer. Dit is gewoon een eerlijk op Peters mening gebaseerd cijfer. Hij vind de frame drops niet storend voor het verhaal en plezier zelf.

Kortom: Ervaar het zelf, speel het zelf en kom dan met een conclusie.

Gepost door RichardK92 op dinsdag 11 november, 2014 om 23:28:11 quote

n00b

2 posts
Wat mij betreft heeft GN hier zichzelf totaal ongeloofwaardig gemaakt!! Mijn zwager heeft de game nu op zijn Xbox One en ook hij heeft zéér veel lag tijdens de game, zoveel dat hij er geen bal aan meer vindt! Overal lees je dat de game slecht geoptimaliseerd is, heeft niks met sfeer te maken, het is gewoon een wanproduct van ubi!!

Volgende keer eerlijk zijn aub ipv deze fanboy review!!!!

Normaal post ik niet, maar nu vindt ik echt dat jullie tever zijn gegaan!

Gepost door mastertje op dinsdag 11 november, 2014 om 23:48:11 quote

GN "Die Hard"

821 posts
RichardK92 schreef:
Wat mij betreft heeft GN hier zichzelf totaal ongeloofwaardig gemaakt!! Mijn zwager heeft de game nu op zijn Xbox One en ook hij heeft zéér veel lag tijdens de game, zoveel dat hij er geen bal aan meer vindt! Overal lees je dat de game slecht geoptimaliseerd is, heeft niks met sfeer te maken, het is gewoon een wanproduct van ubi!! Volgende keer eerlijk zijn aub ipv deze fanboy review!!!! Normaal post ik niet, maar nu vindt ik echt dat jullie tever zijn gegaan!

Valt ook niet veel te postten als je pas lid bent sinds vandaag..

On: Volgens mij vergeten veel mensen dat een review, simpelweg een mening is van desbetreffende tester/gamer. Als Peter het niet storend vindt kan hij er ook moeilijk (veel) punten voor aftrekken. Verder gaan er verhalen (weet niet of het zo is) dat Ubisoft met een day-one patch komt (Europa).

Gepost door Petor op woensdag 12 november, 2014 om 00:32:45 quote

Eindbaas

1902 posts
mastertje schreef:
RichardK92 schreef:
Wat mij betreft heeft GN hier zichzelf totaal ongeloofwaardig gemaakt!! Mijn zwager heeft de game nu op zijn Xbox One en ook hij heeft zéér veel lag tijdens de game, zoveel dat hij er geen bal aan meer vindt! Overal lees je dat de game slecht geoptimaliseerd is, heeft niks met sfeer te maken, het is gewoon een wanproduct van ubi!! Volgende keer eerlijk zijn aub ipv deze fanboy review!!!! Normaal post ik niet, maar nu vindt ik echt dat jullie tever zijn gegaan!
Valt ook niet veel te postten als je pas lid bent sinds vandaag.. On: Volgens mij vergeten veel mensen dat een review, simpelweg een mening is van desbetreffende tester/gamer. Als Peter het niet storend vindt kan hij er ook moeilijk (veel) punten voor aftrekken. Verder gaan er verhalen (weet niet of het zo is) dat Ubisoft met een day-one patch komt (Europa).

Hij kan natuurlijk een vaste lezer zijn zonder account, daar hebben we er gelukkig ook heel veel van.

De discussie over de review zal overigens niet voorbij waaien op GN. Later vandaag (woensdag) zullen we een video posten waarin iedereen de kans krijgt om mij ter verantwoording te roepen. Hoezeer ik ook geniet van de game, grote meningsverschillen moeten geuit kunnen worden bij GamersNET en daar reageren we ook op

Gepost door WoKingNL op woensdag 12 november, 2014 om 00:56:00 quote

GN "Ultima"

1821 posts
De game krijgt zeer gevarieerde cijfers, de microtransactions en bugs gaan wel erg ver zo te lezen. Vind het persoonlijk ook wel erg raar dat er inmiddels 2 games tegelijk uitkomen, hoe bedoel je zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit de brand trekken nu het nog kan. Ook dat de reviews er nu pas uit mogen ipv voor de release begin ik ook wel erg storend te vinden, alleen maar om wat extra exemplaren te verkopen van mensen die niet wachten op een review na launch.

Gelukkig ben ik al sinds Revelations een beetje klaar met AC...

Gepost door mastertje op woensdag 12 november, 2014 om 01:06:09 quote

GN "Die Hard"

821 posts
Petor schreef:
mastertje schreef:
RichardK92 schreef:
..
Valt ook niet veel te postten als je pas lid bent sinds vandaag.. On: Volgens mij vergeten veel mensen dat een review, simpelweg een mening is van desbetreffende tester/gamer. Als Peter het niet storend vindt kan hij er ook moeilijk (veel) punten voor aftrekken. Verder gaan er verhalen (weet niet of het zo is) dat Ubisoft met een day-one patch komt (Europa).
Hij kan natuurlijk een vaste lezer zijn zonder account, daar hebben we er gelukkig ook heel veel van. De discussie over de review zal overigens niet voorbij waaien op GN. Later vandaag (woensdag) zullen we een video posten waarin iedereen de kans krijgt om mij ter verantwoording te roepen. Hoezeer ik ook geniet van de game, grote meningsverschillen moeten geuit kunnen worden bij GamersNET en daar reageren we ook op

Klopt helemaal, had ook een periode om het zo te noemen dat ik alleen maar las en totaal niet reageerde. Maar ging me even om dat ene zinnetje, wat dus niet klopt. Of ik heb het verkeerd geïnterpreteerd natuurlijk. Was geen aanval .

En dat video posten is een goed idee! Ben zelf nooit van conclusies trekken uit reviews bij zowel films als games. Heb me soms meer vermaakt met een 1ster film dan een 5 sterren film/game

Gepost door Daan op woensdag 12 november, 2014 om 01:14:59 quote

GN Designer en Databaser

4307 posts
WoKingNL schreef:
De game krijgt zeer gevarieerde cijfers, de microtransactions en bugs gaan wel erg ver zo te lezen. Vind het persoonlijk ook wel erg raar dat er inmiddels 2 games tegelijk uitkomen, hoe bedoel je zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld uit de brand trekken nu het nog kan. Ook dat de reviews er nu pas uit mogen ipv voor de release begin ik ook wel erg storend te vinden, alleen maar om wat extra exemplaren te verkopen van mensen die niet wachten op een review na launch. Gelukkig ben ik al sinds Revelations een beetje klaar met AC...

De officiële releasedatum is 13 november.

Gepost door Streetfighter81 op woensdag 12 november, 2014 om 06:44:21 quote

Pong

40 posts
Ik vind het altijd fascinerend hoe mensen een keiharde mening als feit neerleggen alleen door dingen die ze lezen of zien van testers. ik zou zeggen eerst zelf spelen dan oordelen. Sommige mensen vinden tenslotte spruiten ook lekker en anderen weer niet om het maar eens met eten te vergelijken. En aangezien games tegenwoordig "bijna" allemaal online zijn zou het dan ook niet voor een gedeelte aan je internet kunnen liggen of hebben we allemaal het beste van het beste internet?
via iPhone
Gepost door noah81 op woensdag 12 november, 2014 om 07:58:25 quote

GN "Die Hard"

718 posts
Goeie review maar trekt mij niet over de streep om hem te gaan halen.
Gepost door WoKingNL op woensdag 12 november, 2014 om 10:08:03 quote

GN "Ultima"

1821 posts
@Daan, ja hier wel ja maar in de amerika en australie bijvoorbeeld was de game al uit.
Gepost door TechGamer op woensdag 12 november, 2014 om 11:53:07 quote

n00b

3 posts
Besteld bij bol.com, nog een dag wachten en dan mezelf opsluiten, sleutel weggooien en unlimited gamen, goede review Peter.
via iPhone
Gepost door Basman01 op woensdag 12 november, 2014 om 14:07:21 quote

MvdM Maart

659 posts
heb er zin in kan niet wachten
Beoordeling van Basman01: 9
Gepost door locoferry op vrijdag 14 november, 2014 om 10:33:31 quote

Sonic

273 posts
Het nieuwe free runnen werkt ook totaal voor geen meter. De framerate is echt dramatisch. En het laden duurt een eeuwigheid. Maar goed mischien komt er een patch hiervoor uit.
Gepost door ShadyXL op vrijdag 14 november, 2014 om 14:39:49 quote

GN "Sickness"

2619 posts
locoferry schreef:
Het nieuwe free runnen werkt ook totaal voor geen meter. De framerate is echt dramatisch. En het laden duurt een eeuwigheid. Maar goed mischien komt er een patch hiervoor uit.
Het werkt bij mij juist super goed.. Je moet er zelf aan wennen, want als het niet werkt ligt dat aan jezelf.

Ik snap niet waarom mensen Peter aan het afkraken zijn. Ik speel het spel sinds gisterenmiddag en ik ben er tot nu toe wel mee eens met Peter's review. Ik heb het spel nog lang niet uitgespeeld, maar van wat ik tot nu toe heb ervaren kan ik zeggen dat dit best een 9 waard is. Ok, je komt soms framedrops tegen, maar die zijn niet zo erg als mensen denken. Ik ben geen een moment tegengekomen waar ik dacht dat het mijn ervaring aan het verpesten was. Dat de framerate soms tussen de 20-25 ligt merk je ook weinig van wanneer je super veel lol aan het beleven bent. Ik ben nog geen bugs of glitches tegengekomen, maar die zullen vast nog wel tevoorschijn komen. Het verhaal is tof, Arno is tof, de graphics zijn tof, Parijs is tof, de NPC's zijn tof, de missies zijn tof en de muziek is tof. Unity is overtoffed Enige waar ik nu nog op wacht is een patch waarmee Unity toch misschien zonder framerate problemen te spelen is, want dan kunnen al die jankers ook eens genieten van deze geweldige game. Ik raad het ook zeker aan als je de vorige paar delen hebt overgeslagen, want deze wil je echt niet missen.

Tijdens een livestream zei Ubisoft trouwens dat alleen echte pro spelers tegen 5-6 man kan vechten zonder dood te gaan en ik denk dat Ubisoft mij dus een pro speler noemt Ik had (zonder smoke bomb) 7 man afgemaakt zonder dood te gaan, te vluchten of stealth kills te maken. Gewoon in een kringetje. Duurde wel lang, maar het was het wel waard! De combat is inderdaad veel moeilijker geworden en ik zal niet zo snel weer tegen een groepje van 4 of meer vechten

Dus in het kort: Het is moeilijker geworden qua gameplay, prachtige graphics, enorme map, veel te doen (replay waarde), combat is stukken moeilijker, mooie omgeving, levendige NPC's, sterke verhaal, toffe protagonist en leuke vernieuwingen aan parkour. Wat ik dus jammer vind is dat mensen het spel links laten liggen door de reviewers die het spel onspeelbaar noemen vanwege de framerate problemen. Dat is dus niet waar. Je kunt het spel spelen zonder dat je je eraan ergert!

Met een cijfer kom ik volgende week wel, want ik wil het spel eerst even tot op z'n minst Memory Sequence 10 spelen een co-op missie of twee doen. Zit nu nog op 6 (ik heb heel veel tijd in exploratie gestoken en ook wat side missions gedaan).

PS: Als je de laadtijden te lang vind haal je gewoon een SSD.

EDIT 17-11: Net uitgespeeld. Wat een einde zeg.

Beoordeling van ShadyXL: 9
Gepost door locoferry op vrijdag 14 november, 2014 om 21:16:16 quote

Sonic

273 posts
ShadyXL ik heb zo vaak dat die sommige richeltjes niet wilt pakken. Of soms met moeite een raampje in klimt. Het nieuwe free runnen is niet secuur genoeg.... wat ik ook vind is dat die gasten met geweren echt OP zijn. Ook al duik je weg ze schieten je toch steeds kapot. Ik heb wel een SSD..... ma niet in mijn ps4 want de ac serie speel ik liefst op console op de bank
Gepost door ShadyXL op vrijdag 14 november, 2014 om 22:47:07 quote

GN "Sickness"

2619 posts
locoferry schreef:
ShadyXL ik heb zo vaak dat die sommige richeltjes niet wilt pakken. Of soms met moeite een raampje in klimt. Het nieuwe free runnen is niet secuur genoeg.... wat ik ook vind is dat die gasten met geweren echt OP zijn. Ook al duik je weg ze schieten je toch steeds kapot. Ik heb wel een SSD..... ma niet in mijn ps4 want de ac serie speel ik liefst op console op de bank
Ik spreek trouwens alleen uit ervaring die ik heb opgedaan tijdens het spelen Op het begin had ik soms ook moeite met door ramen heen gaan enzo, maar nu niet meer. Ik kom er veel makkelijker en sneller doorheen (natuurlijk lukt het af en toe een keertje niet in 1 keer). De guards met wapens heb ik soms ook moeite mee (ontwijken), maar ik vind ze niet OP. Misschien ontwijken we niet op de juiste manier ofzo (kan natuurlijk ook zijn dat er iets verkeerd gecode is, want ik neem aan dat je ze moet kunnen ontwijken). Je kunt trouwens een SSD in je PS4 stoppen Nadeel is dat het een dure schijfje is als het boven de 500GB ligt.
Beoordeling van ShadyXL: 9
Gepost door Humswa op maandag 17 november, 2014 om 12:41:02 quote

Pacman

51 posts
De Guillotine edition is binnen, nu wachten op een mooi moment wanneer ik ongestoord achter elkaar deze game kan uitspelen!
Gepost door Bram_M99 op zondag 14 december, 2014 om 16:09:56 quote

GN "Ultima"

1808 posts
Heerlijke game, toen ik hem binnen kreeg op dag van de release had ik (echt waar) geen last van bugs of glitches, ik had 1x gehad dat ik ongeveer 2FPS had maar dat duurde gelukkig niet langer dan 5 seconden...
via iPhone
Gepost door Riddle-me-this op vrijdag 6 maart, 2015 om 12:43:03 quote

Prince of Persia

134 posts
Ik vind het een hele toffe game. Gelukkig heb ik zelf weinig te maken gehad met bugs, maar ik kan het me wel voorstellen dat het veel frustraties oplevert. vooral de graphics, de setting, de protagonist, en het feit dat je in gebouwen kunt vind ik de beste punten van deze game. Teleurstellend was het feit dat er vrijwel niks met de Franse Revolutie gedaan werd en dat het vechtsysteem op verscheidene punten niet werkt. Er had veel meer in kunnen zitten.
Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Xbox One review
Assassin's Creed: Unity packshot
GN score: 9.0
Bezoekers score (53): 8.4
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie

Screenshots

  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 1
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 2
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 3
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 4
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 5
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 6
  • Assassin's Creed: Unity screenshot nr. 7