AVerMedia Live Gamer Portable 2 review
AVerMedia logo

AVerMedia Live Gamer Portable 2 review

Wij van GamersNET, wij deinzen niet meer weg van een capture card of twee. Sterker nog: in deze hoogtijdagen voor videoplatformen als YouTube en Twitch zijn het juist de apparaten die we dienen te omarmen. Het kunnen opnemen en uitzenden van je eigen gameplay-beelden lijkt meer dan ooit in de spotlight te staan, en dus groeit de vraag naar en belangstelling voor hardware die precies dat belooft. Maar wat nou als je ook iets op wilt nemen buiten het gemak van je eigen set-up? Nou, dan komt de AVerMedia Live Gamer Portable 2 misschien van pas...

Onderweg content creren?
Het belang van een goede capture card hebben we in het verleden al aangeduid in afleveringen van onze wekelijkse tech-show GamersNET Gear, maar bijvoorbeeld ook in onze uitgebreide AVerMedia Live Gamer Extreme review, die meteen als voorbeeldfunctie mocht dienen. Kort samengevat, komt het neer op nuttige investering, voor een zekere niche. De gamer die zich als content creator wil profileren, kan namelijk enorm veel baat hebben bij een videokaartje als deze. De gameplay-opnames blijven stabiel en kwaliteitsvol, terwijl je eigen hardware er zo min mogelijk onder lijdt. Een simpel principe, in het geval van AVerMedia ook vaak tegen een schappelijk tarief.

Maar wat dan als je die fijne set-up van je achter wilt laten, en op avontuur wil gaan om aldr je beelden op te nemen? Bij vrienden, op een game-beurs of in een vliegtuig om maar eens iets te noemen? Dat is precies die niche binnen de niche (whoa, niche-ception) waar AVerMedia zich nu tot richt. De Live Gamer Portable 2 GC510, voor vrienden is namelijk de nieuwste externe kaart van het Taiwanese bedrijf, die zich wederom laat wapenen met een pc-loze modus. Jawel, ook znder een pc met de benodigde software, kun je alsnog je beeldmateriaal in 1080p opnemen, op een flinke 60 frames per seconde nota bene.

• Resoluties: 480i/60 tot 1080p/60, in H.264 + AAC of MJPEG codec
  • Bitrate: Tot 60 Mb per seconde
  • In- en output: HDMI passthrough, 3,5 mm audiojacks voor headset/controller
  • Aansluiting: USB 2.0 plug-and-play (ook in pc-vrije modus)
  • Toetsen: Opnameknop, volumeregelaar, driedelige modusschakelaar
  • Opslag: Klasse 10 MicroSDHC (voor opnames zonder pc)
  • Software: AVerMedia RECentral 3
  • Compatibel met: DirectShow-software, o.a. OBS en Xsplit
  • Afmetingen: 147 57 47 millimeter (breedte x diepte x hoogte)
  • Gewicht: 185,5 gram
  • Inbegrepen: HDMI-kabel, USB 2.0 kabel, audiokabel
Ik neem je mee, op SD
Door AVerMedia's LGP2 op te starten in de zogenaamde 'PC-Free Mode' schakelt het apparaat over naar directe opslag op een MicroSDHC naar keuze. To some extend, weliswaar. Het minuscule SD-kaartje moet immers over een Class 10-certificaat beschikken, en het liefst uit deze officile lijst van 'compatible SD cards' komen. Ergens logisch, aangezien we het hier wel over de overdracht van kwaliteitsvolle en aardig lompe bestanden hebben, maar het kost je ook weer een extra uitgave. Niet veel, en toch wl weer een extra handeling. Maar goed, dan ben je wel voorzien van een goede opname buiten de deur.

En goede opnames zijn het zonder twijfel. Net als andere koplopers binnen de wereld van opnameapparatuur, ondersteunt de GC510 een glorieuze bitrate van maar liefst 60 Mb/s, in twee verschillende MP4-codecs. Daarnaast kan meteen op datzelfde videobestand al commentaar en zelfs het geluid van bijvoorbeeld een voice-chat opgenomen worden, middels de twee 3,5 mm audiopoorten voorop. In hoeverre die gemixt met elkaar en het game-geluid worden, dient dan ook eerst bepaald te worden middels de bijgeleverde software. Allemaal optioneel, maar als je een opname in n keer goed wil hebben, is wat experimenteren vereist.

Topsegment prijs, met een verouderd kabeltje?
Wat evenals ten alle tijden benodigd is, is de toevoer van stroom richting de Live Gamer Portable 2. Deze wordt voorzien via een USB 2.0-aansluiting, die tevens benodigd is voor de overdracht van data in de 'vaste' modus of de kaartlezer-modus. Een opvallende keuze, die ergens wel gegrond is. Niet elke console, adapter of powerbank beschikt immers over een fatsoenlijke USB 3.0-poort. en dus lijkt de verouderde poort een verstandige optie voor stroomtoevoer. Voor dataoverdracht richting je vaste set-up is dat echter wel weer cru. De nieuwe GC510 zit namelijk bijzonder hoog geprijsd binnen het genre (richtprijs 199,99 euro), maar delft qua latency wl het onderspit met die minder charmante USB 2.0-poort.

Uiteraard: vertraging tussen het werkelijke beeld en de videobestand maakt in het geval van een 'mobiele' opname geen bal uit, maar vormt mogelijk wel meer problemen voor de content creators de vooral thuis hun opnames of livestreams organiseren. De voordelen van minimale latency werden ons al duidelijk gemaakt met de Live Gamer Extreme. Dit voorgaande vlaggenschip beschikt over USB 3.0 en is naast overduidelijk sneller ook nog eens een goede vijftig ballen goedkoper dan de LGP2. De twee vlaggenschepen van AVerMedia lijken op veel technische fronten (resolutie, bitrate, software) aan elkaar gewaagd, maar de 'LGX' is hierdoor zonder meer de superieure kaart voor hen die niet per se op reis hoeven met hun apparatuur.

Software-matig niks te klagen
Ook op het gebied van software zit de Live Gamer Portable 2 op dezelfde lijn als zijn 'grote broer' in de familie. Het eerdergenoemde RECentral 3 doet zijn terugkeer, al zij het ditmaal met wat extra functionaliteiten. De software kan in kaartlezer-modus gebruikt worden om snel beelden te knippen, betitelen en te archiveren, terwijl deze in pc-modus grofweg dezelfde functies kent als de Live Gamer Extreme. En die waren al bijzonder fraai. Middels RECentral 3 kun je zelf direct filmen en uitzenden, alsmede gebruik maken van een aantal unieke lay-outs en interactieve elementen. Denk aan Twitch- of YouTube-meldingen tijdens livestreams, maar ook het opmaken van je eigen pauzescherm of het weghalen van de achtergrond van je webcam.

Persoonlijk ben ik groot fan van RECentral 3 als het aankomt op snelle en directe opnames zonder kwaliteitsverlies, al blijft direct streamen in mijn ogen toch meer een toepassing om uit te besteden aan een Xsplit of Open Broadcaster Software (OBS). Daarmee werkt de Live Gamer Portable 2 uiteraard naadloos samen (alsmede met legio andere DirectShow-software), al blijft het jammer om te zien dat er geen licentie voor betaalde software meer bij meegeleverd wordt. Ook daarin wordt de LGP2 overschaduwd door de LGX, die gewoon drie maandjes van de betaalde Xsplit Broadcaster-software erbij klapte. En had ik al gezegd dat die gewoon een halve barkie goedkoper is?

Voor de niche binnen de niche is de Live Gamer Portable 2 zonder meer een uitzonderlijk handig stukje hardware. Enigszins 'mobiel' gameplay opnemen kan op beurzen of bij vrienden immers goed van pas komen. Voor een bijzonder klein partje gamers, welteverstaan. Het lijkt me sterk dat er duizenden gamers zijn die naar precies die functionaliteit op zoek zijn, maar mocht dat wel zo blijken: dan is de AVerMedia GC510 wel de ultieme uitkomst. Want ja, precies dt doet hij uitermate goed.

Tegelijkertijd is het wel ontzettend betreurend dat dit nieuwe en draagbare model overkomt als een ondergeschikt broertje van de door ons al bejubelde Live Gamer Extreme. Nu is het tof dat de Live Gamer Portable 2 daadwerkelijke 'portable' is gemaakt, maar daarmee graaft de flexibele capture card ook weer deels zijn eigen graf. De prijs van 199,99 euro plaatst de LGP2 meteen in het topsegment, maar dan weer wel met een inferieure USB 2.0-aansluiting en minder betrouwbaarheid tijdens bijvoorbeeld livestreams. Enorm zonde natuurlijk. Mocht je zelf dus lang niet zo vaak buitenshuis op avontuur gaan, of meer willen focussen op livestreams dan losse opnames, dan ben je waarschijnlijk alsnog beter (en goedkoper) af met die grotere broer.
Hoogwaardige capture-kwaliteit
Draagbaar en veelzijdig
Gebruiksvriendelijke software