Conflict Desert Storm 2 review
Conflict Desert Storm 2 logo

Conflict Desert Storm 2 review

Conflict Desert Storm 1 vond ik fantastisch, de demo heb ik grijs gespeeld en in de laatste charts doet deze game het al bijzonder goed…en toch vind ik Conflict Desert Storm 2 geen aanrader.

Sequels
Toen Conflict Desert Storm vorig jaar uitkwam, vond ik dat een prima game. Het hield een beetje het midden tussen een realistische squad-based tactische game en gewoon lekker schieten. Als je een beetje tactisch was, dan was het bijna onmogelijk om dood te gaan en dat beetje tactiek kan bijna iedereen wel opbrengen, waardoor deze titel voor een breed publiek toegankelijk was.

Veel mensen kochten de game ook, zo bleek uit de charts en dat vraagt natuurlijk om meer. Niet lang na het verschijnen van deel 1 kwam dan ook het bericht van niet minder dan drie vervolgen, waarvan de eerste al na een jaar zou komen. Die deadline heeft de ontwikkelaar ook gehaald, maar helaas blijkt uit Conflict Desert Storm 2 dat een volwaardige opvolger niet binnen een jaar gemaakt kan worden (alsof Tomb Raider dat niet al bewees…).

Beter, meer, mooier?
Op het eerste gezicht zou deze game een goede opvolger moeten zijn, aangezien de ontwikkelaars reclame maken met features zoals nog realistischere wapens, verbeterd geluid, verbeterde graphics en verbeterde AI.

Veranderingen in het geluid kan ik echter niet waarnemen en de wapens schieten ronduit slecht. Dat komt doordat kogels volgens de ontwikkelaar zeer langzaam bewegen, waardoor het ze twee seconden duurt om een afstand van slechts 50 meter af te leggen. Een lopende tegenstander snipen is daardoor bijna niet te doen. Ook lopen tegenstanders daardoor makkelijk van de ene naar de andere kant van een straat, zonder zich wat aan te trekken van een regen van kogels uit je machinegeweer. Echt realistisch hoor!

In de graphics zijn gelukkig wel ook echt verbeteringen te zien, al is dat alleen maar te vinden in extra detail van de objecten. Dat extra detail komt ook nog eens alleen maar van betere textures dan deel 1, dus een echte technologische verbetering zou ik het niet noemen. Meer detail was overigens ook wel nodig, omdat het spel zich meer in steden en gebouwen afspeelt dan in deel 1, waar zandvlakten met rotsen de boventoon voerden.

Spawnen in de stad
De AI is ook beter dan in het eerste deel en je ziet soldaten bijvoorbeeld op elkaar wachten tot ze op de aanval overgaan. Toch merk je weinig van een echt goede AI, omdat het nu nog duidelijker is dan in het eerste deel de gebruik maakt van spawnpoints. In het eerste deel speelden veel missies zich in woestijn af, waar je vaak op grote afstand met vijanden vocht. Nu je in deel 2 meer in de steden zit, zijn die aanvallen van veel dichterbij en sta je dus vaak bijna met je neus op de spawnpoints, die ook talrijker zijn.

Veel missies zijn dan ook een route van spawnpoint naar spawnpoint en dus van golf van aanvallers naar golf van aanvallers. Deze worden af en toe onderbroken door een doel dat je moet opblazen of tanks die soms werkelijk op de meest idiote plekken staan. Vervelender is ook nog dat als je haast hebt en geen zin in ingewikkelde tactieken, je er Rambo-style (rennen en neermaaien) ook wel goed vanaf komt. Kom je dan onverhoopt een stelling of tank tegen, dan hoef je alleen maar een rookgranaat neer te gooien, waarna je alleen maar eventjes snel de tegenstander kapot moet zien te krijgen, iets wat dan niet moeilijk meer is.

Gebrekken
Helaas is het gebrek aan noodzaak voor slimme tactieken niet het enige zwakke punt van deze game. Zo is er aan de gameplay niets veranderd ten opzichte van het eerste deel, op de al genoemde kleine verbetering in de AI na dan. De gameplay van deel 1 was natuurlijk al goed en behoefde geen verbetering, maar van een opvolger mag je toch eigenlijk wel verwachten dat er iets meer in zit, toch?

Ook aan het verhaal is niets veranderd sinds het vorige deel en dus speel je eigenlijk gewoon nog wat missies na de laatste missie van deel 1. Over missies gesproken: het zijn er ook nog eens minder dan in het eerste deel. Conflict Desert Storm bestond namelijk uit 15 missies, deel 2 eindigt al na tien. Dat is dus eenderde minder, maar je betaalt nog steeds de volle prijs voor de game!

Als laatste is er helemaal geen multiplayer in Conflict Desert Storm 2 te vinden, althans, niet in de PC-versie. De op de website vermelde co-opplay zal of helemaal niet bestaan, of alleen op bepaalde consoles te spelen zijn. Deel 1 had nou ook niet bepaald een noemenswaardige multiplayercomponent, maar er was tenminste nog iets aanwezig. Nu kun je na tien missies de CD’s direct op de vergeethoop slingeren.

Geen nieuw verhaal, vrijwel geen nieuwe gameplay, slechts kleine verbeteringen in de techniek en minder missies dan in het eerste deel. Dat mag geen sequel heten, dat hoort een expansion te zijn. Expansions gaan voor minder dan de volle prijs over de toonbank en dat zou hier ook het geval moeten zijn.

Danny Dam Wichers

Minimale Systeemeisen
Pentium III 1 GHz