Doom VFR review
DOOM VFR logo

Doom VFR review

Toen DOOM vorig jaar als reboot verscheen was Daniel lyrisch enthousiast in zijn DOOM review. Maar Bethesda was nog niet klaar met de game. Onlangs verscheen de Switch versie en inmiddels is ook de Virtual Fucking Reality-versie verschenen voor PlayStation VR en HTC Vive. Onlangs hebben we bij GN een HTC Vive aangeschaft en DOOM is natuurlijk de ideale game om dat volledig te testen. DOOM VFR brengt je letterlijk in de actie en dat maakt het direct één van de meest intense VR-ervaringen tot nu toe.

BFG 9000 in je handen
Het uitgebreid bespreken van het verhaal van de game laat ik achterwege, omdat we over precies dezelfde game spreken als de versie van vorig jaar. Lees of bekijk vooral Daniels review voor al die details, want wij springen direct in de VR-actie. Bij het starten van de game begin je uiteraard in de eerste persoon, met het grote verschil dat je nu je handen voor je ziet. Deze zweven in de lucht en worden vertolkt door de Move- of Vive-controllers. In je rechterhand is je wapen te vinden en of je nu schiet met een handpistool, shotgun, machinegeweer of de BFG 9000, de wapens voelen heerlijk aan. Binnen de kortste keren ben je vergeten dat je een contoller in je hand hebt en schiet je er fanatiek op los. In je linkerhand kun je een tweede wapen plaatsen, maar daar is standaard plek voor de handgranaat. Dit is misschien wel de leukste gameplay-vernieuwingen van de game. Bij het schieten van een geweer kun je je wat voorstellen, maar het daadwerkelijk werpen van een granaat is best wel lastig. Je wordt natuurlijk een beetje geholpen door het spel, maar het werpen van granaten voelt uitdagend en enorm bevredigend als het gevolg is dat een groep demonen explodeert.


Je gebruikt je handen niet alleen voor wapens, want je kunt bijzonder veel bedienen met je ingame handen. Knoppen om liften op te roepen, om pakketten te openen en health te pakken zijn allemaal handelingen die je daadwerkelijk moet voltooien. Vanwege de vele bewegingen en intensiteit van de game zal je behoorlijk snel merken dat je echt in beweging bent. Dat draagt natuurlijk bij aan de ervaring, maar een speelsessie van vier uur achtereen ga je waarschijnlijk niet redden. Bewegen met je voeten hoef je echter niet, want DOOM VFR werkt met een teleport-systeem. Dit kan op twee manieren. Met de D-pad op de Move- of Vive-controller maak je kleine sprongetjes naar de richting waar je drukt. Ook kun je grotere afstanden teleporteren, waarbij ook nog wat gameplay is toegevoegd. Als je een monster hebt verzwakt en je teleport naar zijn positie dan explodeert hij. Een leuk detail die het teleporteren wat nuttiger maakt.

HTC of PSVR?
Het teleport-systeem heeft een duidelijk doel. Als je als speler stil staan en je zou kunnen wandelen, dan kun je duizelig worden. Dit geldt echter absoluut niet voor iedere persoon en Farpoint heeft voor mij bewezen dat ik daar geen last van heb. Een optie om zelf rond te kunnen lopen in de game was volgens mij weinig moeite geweest en het is jammer dat deze optie er niet is. Ook vind ik het vervelend dat de HTC Vive-versie geen optie heeft om een paar stappen te kunnen lopen binnen de camera’s van het systeem. PlayStation VR heeft deze optie sowieso niet, maar het was een mooi gebaar geweest voor de HTC-gebruikers. Daarnaast zou het de game wat toegankelijker maken, want soms dien je net een klein stapje te zetten om bijvoorbeeld een liftknop te gebruiken. Met een daadwerkelijke stap zou dit preciezer zijn dan met een sprongetje.

Conclusie
Het is duidelijk dat DOOM VFR een enorm intense ervaring is. Het zien van een Mancubus één op één is een geweldig spannende ervaring. De wereld leent zich uitstekend voor VR, want je stapt daadwerkelijk in een fantasie die gamers al hebben sinds het eerste deel in de jaren 90. Je zal af en toe wel vermoeid raken en extreem lange speelsessies zullen niet mogelijk zijn vanwege de intensiteit, maar dat hoeft ook helemaal niet. DOOM VFR speel je als je zin hebt om je even te verliezen in een andere wereld. Dat is zeker gelukt en dat maakt DOOM na Resident Evil 7 de tweede echt volwaardige VR-game. De toekomst komt steeds een stapje dichterbij.
Wat is HOT:
Keihard in de actie
Granaten zijn baas!
Goed uitgewerkt voor VR
Wat is NOT:
Geen HTC Vive-specifieke opties
Geen optie tot rondlopen

Peter Bouwman

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door tranceguy op dinsdag 12 december, 2017 om 04:35:30 quote

GN "Die Hard"

560 posts
Das dan weer jammer dat je zelf niet kan rondlopen. Verder haal ik hieruit dat het een toffe ervaring is.
Gepost door Sep_7 op maandag 18 december, 2017 om 07:52:55 quote

Pong

26 posts
Hahaha ik speel de DOOM 3 nog met mijn vader samen met zijn 2tjes omdat hij dit vroeger speelde kn zijn tijd #goodolddays
via iPhone
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

HTC Vive review
DOOM VFR packshot
GN score: 8.0
Bezoekers score (-):
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie

Screenshots

  • Doom VFR screenshot nr. 1
  • Doom VFR screenshot nr. 2
  • Doom VFR screenshot nr. 3
  • Doom VFR screenshot nr. 4
  • Doom VFR screenshot nr. 5
  • Doom VFR screenshot nr. 6
  • Doom VFR screenshot nr. 7