Dragon Ball Xenoverse 2 review
Dragon Ball Xenoverse 2 logo

Dragon Ball Xenoverse 2 review

Ah, Dragon Ball. De legendarische serie die inmiddels alweer dertig jaar is! Ik denk dat samen met mij heel wat mensen in Nederland groot zijn geworden met de afleveringen op Cartoon Network en Yorin. Wie herinnert zich de oude reclames nog? Tot mijn verbazing waren ze ontzettend creatief en zijn ze duidelijk door fans gemaakt. De Dragon Ball hype is vandaag de dag nog steeds niet dood. De animatieserie is momenteel weer terug met een gloednieuw verhaal in de vorm van Dragon Ball Super en we kunnen de games natuurlijk niet vergeten. Dragon Ball Xenoverse 2 bouwt verder op de voorganger: Xenoverse.

Xenovet
Dragon Ball Xenoverse heeft, zoals veel Dragon Ball-games doen, een compleet nieuwe engine neergezet voor toekomstige games. Dit is geen nieuwe trend omdat ze dit al sinds de negentiger jaren doen. In het Westen valt dit vooral op sinds de Budokai-reeks. Het eerste deel van de Xenoverse-reeks had last van wat ongebalanceerde spelmechanieken. Je kon als Super Saiyan bijvoorbeeld eindeloos ultieme aanvallen blijven strooien, of oneindige combo's uitvoeren. Xenoverse 2 heeft daarom veel spelelementen omgegooid. Gevechten vloeien beter omdat er meer dynamiek is, transformaties zijn beter gedaan, de hub-wereld is vele malen fijner en zo kan ik nog wel doorgaan. Op vrijwel elk punt verbetert Xenoverse 2 ten opzichte van zijn voorganger.

In essentie werkt het spel nog wel hetzelfde. Je maakt een eigen personage aan waarmee je het verhaal doorspeelt en missies voltooit. Er is hierbij keuze uit vijf iconische rassen uit het Dragon Ball-universum: mens, Saiyan, Namekian, Majin Buu-ras of Frieza-ras en ze hebben allemaal sterke en zwakke punten. Saiyans zijn bijvoorbeeld offensief goed, maar hebben niet zoveel levenspunten als een Namekian. Majin Buu's hebben goede verdediging, maar hun stamina vult zich langzaam op. Ook hebben alle rassen verschillende transformaties en uitrusting. Bij drie van de vijf rassen is er de keuze om als man of vrouw te spelen. Zelf heb ik een vrouwelijke Saiyan gemaakt onder de naam Lenalei (check de screenshots).

Wat zeer tof is voor de spelers die het eerste deel hebben gespeeld, is dat hun personage uit die game een rol kan spelen in dit spel. Aan het begin van het spel wordt gevraagd of je een savefile van Xenoverse 1 wilt importeren en kun je één personage kiezen dat je terug ziet in Xenoverse 2. Je geïmporteerde personage is helaas niet speelbaar, maar je krijgt alle speciale aanvallen en uitrusting beschikbaar die je op dat moment aan hebt staan, met uitzondering van een paar transformaties en aanvallen. Ook krijg je een fikse bonus aan geld en TP-medailles die je kunt gebruiken om aankopen te doen. Een mooie extra voor spelers van het eerste deel.


First you must focus...
Dragon Ball Xenoverse 2 is een spel dat makkelijk te leren is, maar moeilijk te meesteren. Gevechten vinden plaats op levels van verschillende grootte. Levels bestaan uit één of meerdere open ruimtes waar hier en daar bijpassende gebouwen, bergen of muren staan. Je kunt vrij rondvliegen en door middel van een lock-on systeem hou je de vijand in de gaten. Afhankelijk van welke vechtstijl je zelf prettig vindt zul je het terrein jouw bitch moeten maken. In open velden ben je makkelijk te vinden en kun je sterke energiestralen makkelijker ontwijken, maar ben je ook beter te vinden als je even wat afstand nodig hebt.

In Xenoverse 2 heb je in het begin vooral te maken met CPU-vijanden die breindood blijven staan terwijl er een dikke Kamehameha op hun hoofd afvliegt. Nieuwe spelers kunnen deze tijd goed gebruiken om gewend te raken aan het systeem en de basis te leren. Er zijn tutorials beschikbaar, maar uiteindelijk draait het ook om gevoel. Omdat Xenoverse 2 een uniek soort vechtspel is werkt het niet voor iedereen even intuïtief. Het vechtsysteem is veel dieper dan je op het eerste oogpunt ziet. Je komt tot een zeker punt in het verhaal goed weg met speciale aanvallen spammen en onbezorgd op de aanvalsknop te blijven rammen. Op een gegeven moment is die koek echter op en dan ben je aangewezen op een meer verfijnde techniek. De breinloze CPU weet dan bijvoorbeeld ineens perfect uit je combo te ontsnappen en een tegenaanval in te zetten. Hoe ga je hiermee om? Gebruik je stamina om zelf uit de combo te ontsnappen? Wat daarna? Begin je direct weer op die aanvalsknop te rammen? Antwoorden op dit soort situaties kun je bijvoorbeeld goed aanleren met tutorials en oefentijd.

...now you fight!
Vechten doe je met zwakke en sterke slagen, energie- en speciale aanvallen waarmee je combo's kunt rijgen. Door simpelweg op de knop voor een zwakke klap te blijven drukken doe je al een hele combo. Je kunt ook blokkeren, weg teleporteren of naar een vijand toe teleporteren. Wie bekend is met Dragon Ball zal precies weten hoe een doorsnee gevecht eruitziet. Xenoverse 2 vloeit in gevechten beter dan zijn voorganger. De kern is hetzelfde, maar de aankleding is net iets anders. Je kunt bijvoorbeeld de basis energiebal opladen, dat is niet nieuw, maar je kunt het type aanval dat je daarmee doet veranderen. Het is dus niet alleen meer de standaard golf aan energieballen, maar meer variatie. Je kunt bijvoorbeeld een doelzoekend schot vuren of een schot dat je zelf kunt laten ontploffen. Dit is maar een voorbeeld van de verbeteringen. De display die je energie en andere statistieken weergeeft is nu veel overzichtelijker en je kunt nu ook zien hoe je vijand ervoor staat. In Xenoverse 1 kon je alleen de levenspunten van je vijand zien, dus werd er wel eens oneerlijk gesjoemeld.

Ook transformaties hebben een nieuwe werking. In het voorgaande deel kon je transformaties kopen in de skill shop of verdienen met missies, dat is niet meer. Je kunt transformaties nu alleen nog maar verdienen door speciale ras-specifieke missies of bepaalde losse missies te voltooien. Er zit dus meer waarde achter. Verder werkt elke transformatie anders, maar het is wel veranderd hoe. Super Saiyan zijn is afhankelijk van hoeveel ki-energie je hebt als je hem activeert en je kunt tot Super Saiyan 3 transformeren. Transformaties veranderen ook de werking van sommige aanvallen. Als Galic Gun volledig opgeladen wordt, teleporteer je bijvoorbeeld naast de vijand voor je hem afvuurt. Transformaties maken het extreem leuk en de verschillende opties doen wonderen voor het inleven van je personage.

Statistisch gezien
Het level-systeem van Xenoverse 1 is in zijn geheel terug. Als je een level stijgt krijg je punten die je in zes verschillende attributen kunt dumpen. Meer levenspunten, ki-energie, stamina, sterkere basisaanvallen, strike-specials of ki-specials. Je kunt een personage helemaal inrichten naar eigen smaak. Mocht je later toch een andere bouw willen dan is dat mogelijk, maar dan moet je wel Shenron heel lief aankijken. De verhaalmodus is zo ingericht dat je tussendoor wel eens moet stoppen om aan de andere bloemetjes te ruiken die het spel biedt. Na elke saga komen er nieuwe missies beschikbaar die allemaal thematisch verbonden zijn aan het stuk verhaal dat je eerder afgerond hebt. Het is een goede middenmoot omdat er naast het verhaal veel te zien is in Xenoverse 2.


Hub it up
De hub-wereld van Xenoverse 2 heet Conton City. Het is een enorme stad die veel te bieden heeft. Overal in Conton City gebeurt wel iets. Om zo'n grote stad door te komen is het maar goed dat je een voertuig krijgt om er doorheen te racen. Wat meteen opvalt is dat er ook gebieden zijn waar je te voet of met een voertuig niet eens kunt komen. Dit komt omdat je later in het spel de optie krijgt om vrij door de stad te vliegen. Wanneer dit kan gaat er een nog grotere wereld voor je open, maar in alle eerlijkheid maakt het je voertuig wel snel overbodig.

Naast het verhaal zijn er missies die zowel offline als online voltooid kunnen worden. Wil je knokken tegen een ander? Dat kan ook offline en online. Mocht je even geen zin hebben in je eigen creatie, dan kun je missies of multiplayer gevechten ook gewoon met Goku of andere personages van de Dragon Ball-cast spelen. Verder is de stad bezaaid met geheime plekjes vol NPC's, andere spelers (mits je online speelt) en Dragon Ball-personages die als een mentor aanvallen kunnen leren aan het hoofdpersonage. Er zijn NPC's in Conton City die missies verschaffen of spullen uitdelen. Verder zijn er ook nog winkels die voorwerpen, uitrusting en dergelijke verkopen. Eén winkel is alleen van vrijdag tot zondag open en verkoopt wisselende lucratieve uitrusting in ruil voor TP-medailles.

Compleet nieuw zijn speciale gebieden die verbonden zijn met plaatsen uit het Dragon Ball-universum. Er kan bijvoorbeeld een bezoekje gebracht worden aan Capsule Corporation, Hercule's huis, Buu's huis, Frieza's ruimteschip of Namek. Deze gebieden hebben allemaal specifieke objectieven met een extra bonus voor personages van een overeenkomend ras. Als mens krijg je bijvoorbeeld meer geld van Hercule bij het afronden van zijn missies en als Saiyan krijg je meer quests van Vegeta bij Capsule Corporation. Een leuke bezigheid naast de verhaallijn en missies die de hub-wereld echt tot leven laten komen.

Ook nieuw zijn de Elite Missions. In deze missies speel je met zes andere spelers of NPC's tegen één super sterke vijand. Tijdens deze missie spelen er ook weer nieuwe mechanieken mee. De vijand krijgt namelijk een dikke injectie steroïden en heeft de macht om je teamleden tegen je te keren. Als je niet op tijd bent met het bevrijden van je teamlid heb je er nog een extra vijand bij die verslagen moet worden om bij zinnen te komen. Zelf kan je ook onder controle van de vijand terechtkomen en moet je het tegen jezelf opnemen om vrij te breken. Soms besluit de vijand ook een super grote ki-aanval te doen die alleen tegengehouden kan worden door samen te werken. Dit is vet en voelt zo Dragon Ball!

Tell me more
Hoewel het totaalpakket van Xenoverse 2 lekker in elkaar zit, zijn er wel wat minpuntjes te vinden. De Engelse nasynchronisatie is bijvoorbeeld van zeer slechte kwaliteit. De stemkwaliteit is in orde, maar het dialoog loopt nooit gelijk met de mondbewegingen. Het verhaal doet inhoudelijk niet veel anders dan zijn voorganger en komt daardoor nogal schraal over. Dragon Ball heeft een beetje een reputatie als het aankomt op gaten in het plot en dat is hier niet anders. Het ontbreken van logica en het niet volgen van zijn eigen regels haalt het plezier soms wel uit het verhaal. Dan de saga's zelf, want sommige situaties spelen zich precies af zoals dat in het voorgaande deel ging. Het hele gevecht met Frieza was vrijwel knip en plak, tot het einde. Een beetje creatief denken had die momenten veel beter gemaakt. Verder ligt het tempo hoger dan zijn voorganger, als je levels meezitten kun je er vrij vlot doorheen knallen omdat er per saga minder gevechten zijn.

Persoonlijk snap ik wat de ontwikkelaars met het verhaal willen doen. De fundering die in het eerste deel is neergelegd leent zich goed voor een eigen identiteit los van de serie. Door zelf een personage te kunnen maken voel je meer verbondenheid met het verhaal. De samenloop tussen Xenoverse 1 en 2 voelt geweldig en heeft zoveel potentie om die verbondenheid extra kracht bij te zetten. Zo zonde dus dat op echt kritieke momenten de spotlight naar andere personages gaat. Binnen het oorspronkelijke verhaal van Dragon Ball is dit begrijpelijk, jouw personage is er alleen om fouten in het Dragon Ball-universum recht te zetten. Binnen de strijd die zich in Xenoverse ontplooit voelt het daarentegen wel alsof je niet zo belangrijk bent. In Xenoverse 2 krijg je niet echt het gevoel dat je de opperbaas bent.

Wishes come true
De servers van Xenoverse 2 zijn bovendien niet altijd even stabiel. Dit was bij zijn voorganger ook al een bekend probleem, dus zonde dat dit nu weer gebeurt. Het is gelukkig wel iets dat in de toekomst aangepakt kan worden. Twee andere minpunten die ik had zijn gelukkig reeds verholpen met een patch. Voor het grootste deel van mijn speeltijd heb ik te kampen gehad met lange laadtijden die veel voorkwamen. Het was tergend om van punt A naar B te komen met die laadtijden. Nu zijn de laadtijden stukken beter en goed te doen. Daarnaast was er nog een achtergrondliedje dat op een gegeven moment in de achtergrond van Conton City speelde. De achtergrondmuziek van Conton City verandert een aantal keer door heel het avontuur heen. Eén van die liedjes was echter zo irritant dat ik het volume van de BGM's volledig op uit heb moeten zetten. Blijkbaar was het een veel gedeelde mening, want het liedje is veranderd.

Conclusie
Mocht het nog niet duidelijk zijn, Xenoverse 2 blaast zijn voorganger volledig omver. Fans van het eerste deel gaan nog meer plezier beleven aan dit deel. Het spel heeft hier en daar wat schoonheidsfoutjes, maar dat mag de pret niet al teveel drukken. Als oud-fan van Dragon Ball ben ik ontzettend blij om te zien dat er eindelijk weer games van de serie zijn die echt goed zijn. De aftakking van 2,5D naar 3D na de Budokai-serie was in mijn opzicht altijd minder, maar Xenoverse 2 heeft mijn verwachtingen compleet onderuit geschopt. Oorspronkelijk lag mijn cijfer iets lager, maar door de meest recente patch is de hele ervaring er erg op vooruitgegaan. Ik kan dit spel met een gerust hart aan iedereen aanbevelen, maar of je er veel plezier uit kunt halen als non-fan van Dragon Ball is een persoonlijke kwestie. Daar kun je het spel en wat het doet in ieder geval niet de schuld voor geven.
Wat is HOT:
Beter dan voorganger in elk opzicht
Conton City is groot met veel te zien
Character creation
Het echte Dragon Ball gevoel
Wat is NOT:
Engelse nasynchronisatie
Verhaal kan beter
Muziek is soms minder

Ricardo Kindt

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Kamelot2 op vrijdag 4 november, 2016 om 21:19:15 quote

GN "Die Hard"

617 posts
Een goede review. Ben zelf flink aan de slag geweest en het spel is zeer vermakelijk. Ben nu trophy aan het verzamelen! Lastige klus maar zeer leuk om te doen

Aanrader voor andere gamers om dit spel zeker een keer onder de loep te nemen.

Beoordeling van Kamelot2: 9.5
Gepost door GamerJaime op vrijdag 4 november, 2016 om 21:35:59 quote

GN "Commander"

1135 posts
Ik moet zeggen dat ik verbaast ben door het cijfer en de positiviteit van deze review. Ik ben een groot DBZ fan maar 1 ding waar ik me altijd onwijs aan stoor bij de games is dat ze constant gebruik maken van hetzelfde verhaal of dezelfde verhalen. Met de eerste Xenoverse vond ik het nog wel tof dat ik mijn eigen personage kon aanmaken waardoor de bekende Saga's toch een iets ander uitgangspunt kregen. Al was het nog steeds grotendeels hetzelfde. Nu komen ze dus met dit vervolg en toch ondanks deze review heb ik het idee dat het qua verhaal Xenoverse 1 is met een 2 erachter. Wat zou het tof zijn als ze met gloednieuwe verhalen in de games komen waarin mijn eigen character een hoofdrol speelt! Maar goed wel tof dat ze wat verbeteringen hebben uitgevoerd hiermee en luisteren naar de kritiek maar ik denk dat ik toch even wacht met het aanschaffen van deze game.
via iPhone
Gepost door Hielke op vrijdag 4 november, 2016 om 23:06:20 quote

Crewmember

247 posts
Ik heb de eerste 20 uur er ook op zitten op de pc en ben er ook erg enthousiast! Lekker spelletje hoor. Zelf vind ik de opzet van het verhaal wel lekker en hoewel het erg op elkaar lijkt zie je toch de fuckups van time travel in het algemeen met Trunks' z'n geklooi en dergelijke.

Een DB-game waar je zelf het hoofdpersonage maakt dat vervolgens zijn eigen avontuur beleeft zonder een time travel opzet zou mij toch minder trekken, want wat is er meer Dragon Ball Z dan het moment dat Goku voor het eerst transformeert om Frieza eens flink uit elkaar te trekken. Zonder die momenten zou het voor mij een stuk minder zijn, al is inderdaad het feit dat je juist op de cruciale momenten uit de schijnwerpers moet stappen een jammere noodzaak hierdoor.

Gepost door RiiLaKuma op zaterdag 5 november, 2016 om 02:15:51 quote

Prince of Persia

115 posts
GamerJaime schreef:
Ik moet zeggen dat ik verbaast ben door het cijfer en de positiviteit van deze review. Ik ben een groot DBZ fan maar 1 ding waar ik me altijd onwijs aan stoor bij de games is dat ze constant gebruik maken van hetzelfde verhaal of dezelfde verhalen. Met de eerste Xenoverse vond ik het nog wel tof dat ik mijn eigen personage kon aanmaken waardoor de bekende Saga's toch een iets ander uitgangspunt kregen. Al was het nog steeds grotendeels hetzelfde. Nu komen ze dus met dit vervolg en toch ondanks deze review heb ik het idee dat het qua verhaal Xenoverse 1 is met een 2 erachter. Wat zou het tof zijn als ze met gloednieuwe verhalen in de games komen waarin mijn eigen character een hoofdrol speelt! Maar goed wel tof dat ze wat verbeteringen hebben uitgevoerd hiermee en luisteren naar de kritiek maar ik denk dat ik toch even wacht met het aanschaffen van deze game.

Het positieve cijfer is in mijn ogen welverdiend. Ik heb veel Dragonball games gespeeld en ik moet bekennen dat rond de Tenkaichi-reeks mijn lol in de spellen steeds verder achteruit ging. Budokai 3 is mijn favoriete Dragonball game en daarom vond ik het jammer dat het format van die games nooit meer echt terug kwam. Er was ooit nog Burst Limit, maar die was maar meh.

Toen ik Xenoverse 2 op Gamescom zag had ik het eerste deel nog niet gespeeld. Op Gamescom stonden alleen demo's met een versus mode, dus het deed extreem weinig voor me. Tijdens het spelen voor deze review zag ik echter een kant van het spel die ik bij veel andere Dragonball games heb gemist. Cijfers zijn altijd maar een advies en persoonlijk ben ik daar ook geen fan van, maar ik sta wel bij mijn cijfer voor Xenoverse 2.

Gepost door MC TiM op zondag 6 november, 2016 om 10:51:35 quote

GN "Ultima"

1543 posts
Zo, flinke score! Maakt het toch wel een interessante titel, want Dragon Ball blijft natuurlijk retegaaf.
Gepost door Sixty op zondag 6 november, 2016 om 11:35:52 quote

Sonic

294 posts
GamerJaime schreef:
Ik moet zeggen dat ik verbaast ben door het cijfer en de positiviteit van deze review. Ik ben een groot DBZ fan maar 1 ding waar ik me...... .......luisteren naar de kritiek maar ik denk dat ik toch even wacht met het aanschaffen van deze game.

Dat blijf je toch altijd houden met Anime games, ze voegen wel vaak iets van de nieuwe films erbij en op zich de hele time patrol is een andere verhaal op zich dat daarbij het oude verhaal erbij doet. ik snap goed dat je verbaast bent over de positiviteit, maar ik ben net zo positief en dit was voor mij als Dragon Ball fan een insta buy, wat Burst Limit overigens niet was.

Goede review, ik zelf maak gebruik van de Japanse stemmen en dat loopt naar mij zin goed, ik snap alleen niet wat iedereen heeft met de muziek, is toch niks mis mee?

Beoordeling van Sixty: 9.5
Gepost door RiiLaKuma op zondag 6 november, 2016 om 16:33:38 quote

Prince of Persia

115 posts
Sixty schreef:
Goede review, ik zelf maak gebruik van de Japanse stemmen en dat loopt naar mij zin goed, ik snap alleen niet wat iedereen heeft met de muziek, is toch niks mis mee?

Thanks! Ik heb hem zelf ook op Japans staan.

Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Playstation 4 review
Dragon Ball Xenoverse 2 packshot
GN score: 9.0
Bezoekers score (6): 9.4
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie

Screenshots

  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 1
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 2
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 3
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 4
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 5
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 6
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 7
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 8
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 9
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 10
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 11
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 12
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 13
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 14
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 15
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 16
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 17
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 18
  • Dragon Ball Xenoverse 2 screenshot nr. 19