Eagle Flight review
Eagle Flight logo

Eagle Flight review

Ubisoft is er altijd als eerste bij als het gaat om het ondersteunen van nieuwe hardware. Dat is natuurlijk niet altijd even succesvol, maar ook met de aankondiging van PlayStation VR kondigden zij meerdere titels aan. Eén daarvan was Eagle Flight, een leerzaam project voor Ubisoft. Ze kwamen er mede dankzij die game achter dat gamers minder duizelig worden tijdens belevenissen in VR, als er een virtuele neus (snavel) aanwezig is. Het testproject is inmiddels uitgegroeid tot een game. Eindelijk snappen wij waarom vogels zo goed kunnen vliegen, Eagle Flight is bizar intuïtief en enorm leuk!

Parijs zonder mensheid
In Eagle Flight kruip je in de huid van een adelaar. Je wordt geboren als kuiken en tijdens het verhaal leer je hoe je een goede adelaar bent. Dit is veel gemakkelijker dan je misschien denkt, want de besturing van Eagle Flight is belachelijk intuïtief. Je vliegt naar waar je kijkt, wil je meer dan 90 graden draaien, dan draai je je nek en verder kun je een krachtige windstoot afschieten en een schild van wind activeren. In totaal heb je dus niet meer dan drie knoppen nodig om de volledige besturing onder de knie te krijgen. Dat alles in een verlaten Parijs dat door de natuur overgenomen is.

De Eiffeltoren prijkt in de verte, olifanten, giraffen, zebra’s en andere dieren grazen er rustig op los, het ziet er allemaal enorm sfeervol uit. De mensheid bestaat niet meer en veel van de iconische gebouwen van de Franse hoofdstad zijn in verweerde vorm terug te vinden. Natuurlijk heb je het nooit meegemaakt, maar je kunt je de vrijheid die je voelt als vogel goed voorstellen. Ver de hoogte in, of juist door nauwe straatjes onder gebouwen door, je bent daadwerkelijk een adelaar en dat gevoel is erg prettig.

VR Multiplayer
De missies zijn niet enorm afwisselend, maar wel vermakelijk. Je dient parcours af te leggen in krappe metrotunnels of door gebouwen, of je moet je levenspartner redden van andere roofvogels. De opdrachten zijn duidelijk en gemakkelijk, al vergt de uitvoering later in de game veel oefening. Je kunt missies namelijk afsluiten met één, twee of drie sterren en vooral het hoogste niveau is enorm lastig. Dit is fijn, want het dwingt je alles uit de game te halen. Daarnaast voelt het als échte skill, want je bent letterlijk met je hoofd aan het sturen. Naast de missies zijn er ook vissen en veren te verzamelen. Jazeker, de game ziet eruit als een wereld uit Assassin’s Creed en de veren helpen bij dat gevoel.

De singleplayer zal je ongeveer vijf uur zoet houden en wellicht nog wat langer als je alles wilt verzamelen en op het hoogste niveau wilt uitspelen. Toch zal je al snel verlangen naar de multiplayer van Eagle Flight, iets dat echt uniek aanvoelt. Wederom simpel in opzet, zal je met en tegen mensen capture the flag spelen, waarbij je dierlijke karkassen moet oppakken. Met het schieten van je windvlagen kun je tegenstanders uitschakelen en ook kun je een schild opwerpen en wind-vallen zetten. De multiplayer is enorm vermakelijk, al zit hier ook de grootste gemiste kans van de game. Waarom is er maar één modus? Het was enorm gemakkelijk geweest om met dit systeem veel meer modi te bedenken! Waarom is dat niet gebeurd? De multiplayer is supervermakelijk, waardoor je alleen maar naar meer verlangt. Dat is helaas niet aanwezig.

Ubisoft zijn introductie in de wereld van VR is een mooie. Eagle Flight doet iets unieks door je daadwerkelijk te laten vliegen als een vogel. De besturing is daarbij enorm intuïtief en de gameplay dikke fun. De singleplayer leert je de kneepjes van het adelaars-vak, al is daar genoeg uitdaging te vinden. Uiteindelijk zal de multiplayer echt alles van je vliegkwaliteiten vragen. Het is dan ook jammer dat er hier maar één modus beschikbaar is. Technisch werkt de game fantastisch, de wereld is enorm sfeervol en de gameplay is bevredigend. Voor een adviesprijs van 40 euro haal je een toffe VR-ervaring in huis, al had het qua multiplayer wel wat uitgebreider gemogen.
Besturing is enorm intuïtief
Gameplay is dikke fun
Multiplayer in VR is tof