EVE: Valkyrie review
EVE: Valkyrie logo

EVE: Valkyrie review

EVE is richting PlayStation VR getrokken en laat je zelf in een ruimteschip stappen met EVE: Valkyrie. Zelf vliegen in het universum en dogfights met de tegenstander in zowel singleplayer als multiplayer. Of deze game een volwaardige titel genoemd mag worden voor PlayStation VR, lees je nu.

Valkyrie kiest leven of Walhalla
Gevallen strijders worden opgeraapt door de Valkyrie, ook wel Walkuren, doods- en oorlogsgodinnen die deze strijders naar Walhalla brengen en ze voorbereidt op het grote gevecht van RagnarŲk. Ook jij bent gevallen, vermoord, maar niet om het laatste gevecht der tijden aan te gaan. Jouw hele team is omgelegd door leider Fatal, die de geesten van deze omgekomen piloten in klonen plaatst. Nadat je ontdekt dat jij en de rest van de Valkyrie is vermoord, stelt leider Ran Kavik te vluchten om later wraak te nemen op iedereen die dit lot is begaan. De dood verandert in een zwart scherm, je hoort wat er is gebeurd en je neemt plaats in een ruimteschip. Deze start is een goed begin, net als de lancering van je schip.

Achtbaanrit
Met een noodgang wordt je schip vanuit een enorm bolwerk gelanceerd en krijg je een bizar uitzicht te zien. De tutorial is begonnen en leert je, in vrijwel elke VR-game, de controls kennen en aan het gevoel wennen. Nou, het gevoel van de lancering voelde ik al meteen in mijn buik, dus het nabootsen van een achtbaanrit was al direct geslaagd. Je moet een aantal objectives af waarna je aan de eerste missie begint. Alles is in space en je vecht rondom groteske ruimteschepen, of beter gezegd steden. Als je de tijd hebt, kijk alsjeblieft om je heen, naar de sterren, meteorieten, naar de ronde schoonheden die planeten heten. Maar kijk ook vooral binnen je schip, naar de details en naar de schitteringen van de zon die op een mooie manier veranderen als jij stuurt. Ja, de sfeer in EVE: Valkyrie is ongekend en kan grafisch dan ook naast RIGS staan.

Op de momenten dat je niet kunt rondkijken, ben je echter aan het vechten. Intense dogfights zijn niet schaars en met je machinegeweer en doelzoekende raketten haal je vijandelijke schepen neer. Je richt door met je hoofd te draaien en omdat je vrij bent in de lucht, kun je manoeuvres maken waar je soms een tweede keer over na had moeten denken. Het vliegen is namelijk behoorlijk heftig en na een aantal kurkentrekkers moest ik weer tot mezelf komen om niet extra duizelig te worden. Tussendoor moest ik echt stoppen, omdat ook hier de misselijkheid tevoorschijn kwam.

Laat maar sterven?
Deze intense en bewonderenswaardige gevechten vlakken echter na enige tijd af. De singleplayer campaign is sowieso kort en verder bevat EVE een co-op en multiplayer modus. Helaas stijgt dit alles niet boven de middelmoot uit, want de missies lijken uiteindelijk best wel op elkaar. Er zijn meerdere ruimtemaps die je in eerste instantie verbazen en je kunt er iedere keer op je eigen manier vechten. Echter, ik mis een diepgaand systeem, een echt verhaal blijft uit en er zitten weinig upgrade mogelijkheden in. Schepen en wapens zijn sterker te maken en er zijn wat cosmetische aanpassingen mogelijk, maar meer niet. DLC zou geen overbodige luxe zijn, al is het bijna ondenkbaar dat de game veel interessanter wordt.

EVE: Valkyrie is bij de start een potentiŽle spacefighter. Op het moment dat je in het ruimteschip stapt en gelanceerd wordt, voel je een intense belevenis, heb je indrukwekkende dogfights en geniet je van de sterren, de enorme planeten en de schittering van de zon in je schip. Want ja, ook de sfeer is verdomd goed en het gevoel van in een vliegend object zitten wordt geweldig nagebootst. Na het vrij korte verhaal heb je nog de co-op en multiplayer tot je beschikking. Helaas kent EVE: Valkyrie niet heel veel diepgang en diversiteit, wat de game een beetje kaal maakt. De ervaring is heerlijk, maar voelt niet geheel volwaardig aan.
Vliegen in VR is geweldig
Intense spacebattles
Mooi en sfeervol