Gravity Rush review
Gravity Rush logo

Gravity Rush review

In Gravity Rush speel je met Kat, een bevallige dame die haar geheugen is kwijt geraakt. Je wordt wakker in het schilderachtige stadje Hekseville. Gelukkig ben je niet alleen, want er ligt ook een kat. Al snel blijkt dat deze kat, Dusty genaamd, daar niet zonder reden is. Dusty geeft je namelijk de mogelijkheid om de zwaartekracht te bedwingen. Een dergelijke kracht brengt echter ook zijn verantwoordelijkheden met zich mee. Zo heeft Hekseville de nodige problemen, want verschillende delen van de stad zijn namelijk in het niets verdwenen. Aan jou de taak om deze stadsdelen terug te vinden.

Zweverig
Het is belangrijk om te weten dat je in Gravity Rush je jezelf niet alleen kan voortbewegen door gewoon te lopen, maar je ook kan spelen met de zwaartekracht. Met één druk op de R-toets zweef je in de lucht. Druk je vervolgens nogmaals op die knop, dan vlieg je in volle vaart naar het punt waar je op mikt. Zonder problemen kan je dan landen op de zijkant van een gebouw of zelfs de onderkant. Doordat je de zwaartekracht manipuleert kan je de zijde waarop je landt ook gewoon bewandelen. Dit kan echter niet ongelimiteerd, zodra de meter op het scherm leeg is zal je onherroepelijk naar beneden vallen.

De eerder genoemde stadsdelen kan je uiteraard niet zo maar terugvinden. Er zijn namelijk de vijandige Nevi, die het je lastig komen maken. Deze Nevi komen voor in verschillende vormen, of het nu vliegend, lopend of statisch is. Ze hebben echter wel één ding gemeen, je kan ze uitschakelen door ze op hun zwakke punt(en) te raken. Dit kan je natuurlijk met een simpele trap doen, leuker wordt het echter als je je mogelijkheid gebruikt om te zweven.

Kick it!
Als je zweeft kan je met een druk op de aanvalsknop een gravity kick doen, waarmee je met volle kracht op iemand af komt vliegen om hem een flinke trap te geven. Hoewel deze aanval een lichte auto-aim kent, wil het nog wel eens gebeuren dat je je doel mist en in volle vaart doorvliegt. Zeker in het begin levert dit de nodige problemen op met je oriëntatie en het zou dan ook fijn zijn geweest als de bediening hier iets anders was uitgewerkt. Op de besturing is verder overigens weinig aan te merken. Er wordt nauwelijks gebruikgemaakt van de speciale mogelijkheden van de Vita, zoals de backtouch. Voor de gravity slide zal je wel het touchscreen moeten gebruiken, al voelt dit niet geforceerd aan.

Naast een gewone trap en de gravity kick kan je ook nog een speciale aanval inzetten waarmee je meerdere Nevi tegelijkertijd kan uitschakelen. Deze moet je echter wel tactisch inzetten, het kost namelijk behoorlijk wat tijd voordat de aanval weer is opgeladen. Zet je deze aanval dan ook op een verkeerd tijdstip in, dan kan je dit later in een gevecht nog wel eens aardig wat problemen opleveren.

Upgraden
Tijdens het ronddolen, al spelende met de zwaartekracht, in het prachtig weergegeven Hekseville, zal je dikwijls gems tegenkomen. Deze kan je gebruiken om de eerdergenoemde speciale aanvallen te upgraden, zodat ze effectiever worden. Je kan deze edelstenen bijvoorbeeld ook gebruiken om te zorgen dat je meer health hebt, of langer in de lucht kan blijven zweven. Dit maakt dat het ronddwalen in Hekseville, terwijl je speelt met de zwaartekracht, ook nog eens nuttig is.

De gems kan je ook nog op andere manieren verdienen. Allereerst zal je ze tijdens de verhaallijn veelal tegenkomen. Daarnaast zijn er ook uitdagingen, welke je kan vrijspelen door een klein aantal van die edelstenen te investeren. In deze uitdagingen moet je bijvoorbeeld vijanden verslaan of een bepaalde afstand zo snel mogelijk afleggen. Voltooi je deze opdrachten snel genoeg, dan verdien je hier weer gems mee. Dit maakt de uitdagingen een leuke en nuttige afwisseling van de hoofdmissies.

Vragen
De hoofdverhaallijn speelt lekker weg, mede door de variërende missies. Het verhaal zelf is echter niet helemaal zaligmakend. Het einde van Gravity Rush zal je namelijk met meer vragen achterlaten, dan dat het antwoorden geeft. Jammer, omdat je gedurende de game toch de nodige interessante zaken tegenkomt, waarover ik graag meer informatie had gehad.

Met Gravity Rush kunnen PlayStation Vita-eigenaren weer aan de slag met een titel van formaat. Het spel oogt prachtig en het speelt heerlijk weg. Met Gravity Rush ben je al snel tussen de tien en vijftien uur bezig en het rondzweven in het schilderachtige Hekseville gaat geen minuut vervelen. De bediening, met name tijdens gevechten, had echter nog wel wat kleine verbeteringen kunnen gebruiken. Hoewel Gravity Rush een interessant verhaal kent, is de afsluiting van het verhaal daarnaast niet zaligmakend. Je blijft achter met meer vragen dan antwoorden. Laat je hier echter niet door weerhouden. Iedere Vita-eigenaar die op zoek is naar een nieuw spel, moet Gravity Rush in huis halen.
Spelen met de zwaartekracht
Oogt prachtig
Bediening heeft kleine gebreken