Headmaster review
Headmaster logo

Headmaster review

Met de komst van VR is voor veel ontwikkelaars de tijd aangebroken om nieuwe dingen uit te proberen. Soms lukt dat en soms niet. Bij Rocksteady is het gelukt met Batman: Arkham VR, maar dat is een korte ervaring gebleken. Ontwikkelaar Frame heeft nog geen grote games op zijn naam staan, maar met Headmaster misschien wel de meest originele VR-titel op de PlayStation 4 te pakken. Voetbalfans opgelet, koppen leer je pas echt met Headmaster!

Je koppie erbij houden
Headmaster is inderdaad een game waarbij je moet leren koppen. Je hebt dan ook geen controller nodig en alleen de VR-headset volstaat. Je begint de game op een groot veld, met een doel voor je en een schaars verlichte omgeving. Het voetbalveld is met bouwlampen verlicht en er staat verder een groot scorebord dat je progressie bijhoudt. In het doel staan verschillende bordjes met punten erop. Een simpel doelpunt levert je 10 punten op, maar raak je de bordjes, dan kun je 20, 30, 50 of zelfs 200 punten scoren. Daarvoor dien je wel goed te kunnen richten met je hoofd en dat gevoel komt echt tot zijn recht in deze enorm vermakelijke game.

Koppen is namelijk niet makkelijk. Vaak is het verstandig om niet te veel tempo achter de bal te zetten, maar soms zijn de meeste punten juist te vinden in de kruising. Het gevoel van koppen komt echt tot zijn recht in Headmaster en dat is dan ook de knapste prestatie van Frame. Als je later tijdens corner-situaties dient te koppen, merk je dat pas echt. Snelheid en richting worden mooi nagebootst met de VR-Headset en de game kan erg frustrerend zijn. Toch blijf je het proberen, want de levels voelen niet alleen behoorlijk realistisch, ze zijn nog grappig ook.

Explosieve ballen
Jij bent namelijk bezig in een heuse academie voor koppen en de voice-over vertelt je op grappige wijze wat je allemaal moet doen om de beste te zijn. Er komen grappige sponsorverwijzingen langs en ook de velden kunnen zeer humoristisch aangekleed zijn. Hilarisch wordt het helemaal als blijkt dat de academie geen geld meer heeft en geen groot veld meer kan betalen. Uiteindelijk kop je van alles weg en dat is ontzettend grappig. Dit geldt ook binnen de gameplay, want tijdens een van je examens dien je een piñata kapot te krijgen met de bal. Is deze kapot, dan verschijnen er allemaal bonuspunten op het veld, zodat je nog meer uitdaging hebt. Er is een minimale score en een ster die je moet halen om een level verder te komen, maar meer sterren zijn te verdienen met hogere scores. Andere bonussen in de game zijn nieuwe ballen. Wat dacht je van de strandbal, die extra groot is en dus meer punten kan raken, de exploderende bal die houten keepers kan wegblazen, of de multibal, die je in één keer acht kleine ballen laat wegkoppen.

Headmaster is misschien wel de meest originele VR-titel. De kopbewegingen voelen zeer realistisch aan en je wordt daadwerkelijk beter als je de game vaker speelt. De humor binnen de levels zorgt voor wat luchtigheid en de verschillende soorten ballen brengen afwisseling. Het is daarnaast één van de langste VR-titels, want om alle verschillende levels vrij te spelen ben je flink wat uurtjes bezig. Zeker in de moeilijkere levels kan frustratie een rol gaan spelen, maar doordat de game zowel verslavend als bevredigend is, zul je altijd weer terugkeren. Headmaster is voor mij de verrassing voor PlayStation VR!
Koppen werkt uitstekend
Grafisch prima in orde
Bij vlagen hilarisch