Impact Winter review
Impact Winter logo

Impact Winter review

Hoewel je Bandai Namco vermoedelijk vooral kent van grote titels als Dark Souls, Tekken en menig Naruto- en Dragon Ball-game, heeft de Japanse uitgever ook aandacht voor kleinere titels. Zo bracht ontwikkelaar Tarsier Studios ons onlangs al de prima platformer Little Nightmares in samenwerking met Bandai Namco. Ook ontwikkelaar Mojo Bones ging onder de hoede van Bandai Namco aan de slag en dit heeft geresulteerd in Impact Winter.

Global Warming
Waar we ons momenteel druk maken om klimaatverdragen, CO2-uitstoot en global warming, zijn dat bij het in Impact Winter geschetste scenario wel de laatste zorgen van de mensheid. Als gevolg van een botsing met een asteroÔde is de aarde er in Impact Winter namelijk niet best aan toe. Hoewel een stijgende zeespiegel niet alles is, is een aarde bedekt met een metersdikke laag sneeuw en ijzige kou ook verre van ideaal. Lang niet iedereen heeft deze catastrofe dan ook overleefd. In een redelijk intact gebleven kerk heeft Jacob Solomon samen met vier andere overlevenden een eigen stulpje gecreŽerd. Erg comfortabel is het echter allemaal niet en gelukkig krijg je dan ook de boodschap dat er binnen dertig dagen redding komt. Sterker nog, door opdrachten te voltooien, kun je deze wachttijd zelfs verkorten.

Dit betekent dat je nog altijd zo'n dertig dagen zal moeten overleven en daarvoor is onder andere een flinke voedselvoorraad nodig. Gelukkig hoef je niet in je eentje alles te regelen, maar hebben de rest van je teamleden ieder hun eigen rol. Zo kan Wendy een prima maaltje koken en heeft ze medische kennis, kan Blane je de nodige overlevingstechnieken leren en kan de handige Maggie heel wat hulpmiddelen bouwen en repareren. Tot slot is er nog de technicus Cristophe, die jouw drone van upgrades kan voorzien. Hoewel de rest van je team capabel genoeg is om (in opdracht van jou) hulpmiddelen te bouwen, zijn ze toch in grote mate op jou aangewezen. Het is namelijk hoofdzakelijk Jacob die de grote boze buitenwereld in moet om de benodigde materialen te verzamelen. Voedsel en drinken zijn immers cruciaal om te overleven, evenals brandstof om warm te kunnen blijven. Niet alleen dien je constant een oogje dient te houden op deze drie voorraden, ook is het handig om materiaal te verzamelen om te kunnen craften, zodat je uitvalsbasis steeds wat geavanceerder wordt.

Om je niet geheel doelloos door het stadje Nelson en zijn omgeving te laten ronddwalen, krijg je wat opdrachten mee van je teamgenoten. Hoewel de game met zulke missies moeite doet om je aandacht vast te houden en voor wat afwisseling te zorgen, slaagt Mojo hier maar ten dele in. Uiteindelijk ben je immers vooral aan het rondzwerven over een esthetisch weinig interessante sneeuwvlakte. Als je die eenmaal in je te kleine rugzakje hebt geladen keer je weer terug naar je basis, waarna de volgende tocht weer kan beginnen. Natuurlijk wil je graag dat je hele team overleeft en wil je weten of je na dertig dagen daadwerkelijk wordt gered. Natuurlijk wil je meer weten over de mysterieuze nomads, andere overlevenden helpen en de spelwereld verkennen. Toch kost het moeite om je hier daadwerkelijk toe te zetten, want de geboden gameplay wordt al snel eentonig. Hoewel de game, bijvoorbeeld in de vorm van voertuigen, op den duur wat meer variatie biedt, vergt het al het nodige doorzettingsvermogen om Łberhaupt tot dit stadium te komen.

Technische mankementen
Dat komt niet in de laatste plaats door de technische problemen waar het spel mee kampt. Tekenend hiervoor was dat de game, die enkel voor de pc verschenen is, de eerste dagen na release nauwelijks ondersteuning voor muis en toetsenbord bood en eigenlijk enkel met een controller speelbaar was. Hoewel de controls inmiddels grotendeels gefixt zijn, is er voor ontwikkelaar Mojo Bones nog behoorlijk wat werk aan de winkel. De flinke laadtijden en diverse bugs vergallen namelijk nog altijd veel spelplezier. Iedere keer als je weer de sneeuwvlakte op wilt, staat je een abnormaal lange laadtijd te wachten en dat zorgt ervoor dat je steeds iets minder wil hebt om door te spelen.

Hoewel Impact Winter in potentie een uiterst interessant spel is, komt dit er maar ten dele uit. De game beschikt over flink wat sfeer en bevat enkele vermakelijke gameplaymechanieken. Helaas gaat de vrij eentonige gameplay, wellicht ook door een gebrek aan narratief, al snel vervelen. Dit komt niet in de laatste plaats door de technische staat waarin Impact Winter verkeert. Het is dan ook onbegrijpelijk dat Impact Winter in een dergelijke staat is vrijgegeven. Natuurlijk kunnen patches veel repareren, wat ook al ten dele gebeurd is, maar Bandai Namco en Mojo Bones hadden er goed aan gedaan om Impact Winter iets langer in ontwikkeling te houden.
Sfeervol
Enkele interessante gameplaymechanieken...
Aangename soundtrack