Imprint-X review
Imprint-X logo

Imprint-X review

Imprint-X springt in op de trend van mobiele games die ook op de pc verschijnen. Eerder voorzag ik de Steam-versie van Rusty Lake: Roots al van een review, en nu is het de beurt aan de nieuwe game van indie-ontwikkelaar Morgondag. In Imprint-X is een virus van nanobots (Wardens genaamd) losgeslagen, waardoor mensen in hersenloze slaven veranderen. Aan jou de taak om menselijke breinen te redden tegen de Wardens. Weet het spel te overtuigen? Dat lees je in deze review.

Vaag verhaal
Ik beken: de bovenstaande beschrijving van het verhaal is gebaseerd op de Steam-beschrijving. In het spel zelf vind je namelijk bar weinig aanwijzingen over wat er gaande is. Het introfilmpje (dat ik niet aanraad als je lijdt aan epilepsie) vertelt je hoe de Wardens eruitzien, maar dat is het wel zon beetje. In het spel los je puzzels op, die bestaan uit verschillende knoppen. Het is aan de speler om de juiste volgorde te vinden om die in te drukken. Je uiteindelijke score hangt af van hoeveel zetten je nodig hebt om het einddoel te bereiken. Maar hoe die puzzels en knoppen in verband staan met de Wardens? Geen idee. De zingeving in Imprint-X is vrij minimaal, dus voor het verhaal hoef je deze game niet te kopen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een slecht spel is. De puzzels in Imprint-X zijn simpel van opzet, maar wel degelijk vermakelijk. In sommige puzzels is het wel een beetje onduidelijk wat precies de bedoeling is. Zeker bij levels waar je veel knoppen op een bepaalde manier moet draaien, heb je vaak geen enkel idee h je die moet draaien, omdat de gewenste vorm niet duidelijk wordt gemaakt. Het voltooien van bepaalde levels voelt dan ook meer aan als geluk dan als vaardigheid. Gelukkig is dit bij slechts een klein aantal puzzels het geval, dus over het algemeen zijn de levels leuk om te doen. Vooral het behalen van de maximale score is bij sommige puzzels een flinke uitdaging. Ik ben blij dat dit niet noodzakelijk is om verder te komen in het spel. Uiteraard moet je een bepaald aantal sterren halen om een volgende spelwereld te bereiken, maar dit zorgt er nooit voor dat je bepaalde levels tot in den treure blijft spelen om nt die ene ster te verdienen om verder te komen. De levels bieden een goede balans tussen moeilijk en makkelijk(er) om progressie te boeken.

Pc-waardig?
Net als met Rusty Lake: Roots geef ik het advies om Imprint-X lekker op je smartphone of tablet te spelen. De puzzels voelden wel geinig aan, maar nooit langer dan een kwartiertje aan een stuk. Door het eerdergenoemde gebrek aan zingeving weet het spel mijn aandacht niet echt vast te houden. Maar ik kan me voorstellen dat dit spel prima vermaak is als je bijvoorbeeld in de wachtkamer van de tandarts zit. Even een paar puzzels oplossen als tussendoortje, is af en toe best lekker tussen al het geweld van games als For Honor en Sniper Elite 4 door.

Ook is de soundtrack van Imprint-X goed verzorgd. De muziek weet telkens precies op het juiste moment te veranderen, zodat je nooit echt uitgekeken (of geluisterd) raakt op het geluid. Dus hoewel ik Imprint-X alleen aanraad voor mobiele apparaten, wil ik daarbij ook adviseren om in ieder geval een paar oordopjes aan te sluiten. Dit maakt de ervaring vele malen beter dan wanneer je het spel zonder geluid speelt.

Ten slotte nog de art style. Het is een soort pixel art, maar dan met nt iets meer detail. Uiteraard splijt dit de gamergemeenschap: 'love it or hate it. Je kunt de screenshots bekijken om te kijken of het jouw ding is. Persoonlijk is deze aanpak niet helemaal mijn ding, aangezien ik in dit soort gevallen liever f een realistische f een pixel-achtige f een cartoony stijl zie. Maar goed, dit is en blijft een smaakdingetje, dus daar reken ik Imprint-X ook niet op af.

De puzzels in Imprint-X zijn creatief, maar af en toe is de oplossing een gevalletje meer geluk dan wijsheid. In de meeste gevallen is dit echter niet het geval, waardoor het spel vermakelijk aanvoelt. Wel is het zo dat de game de aandacht niet cht weet vast te houden vanwege de minimalistische verhaalvertelling. Daarom is Imprint-X meer een game voor in de dokterswachtkamer dan voor aan je pc.
Soundtrack
Puzzels
Vage verhaalvertelling