Minecraft: PS Vita Edition review
Minecraft logo

Minecraft: PS Vita Edition review

Minecraft is inmiddels verschenen op zo'n beetje elk denkbaar platform en we hebben er even op moeten wachten, maar nu is ook Sony's handheld aan de beurt. De volwaardige Minecraft-ervaring altijd op zak hebben klinkt als de natte droom van elke Minecraft-fan, maar weet deze PS Vita Edition de hoge verwachtingen waar te maken?

Het zal je misschien al opgevallen zijn dat deze review wat aan de korte kant is en daar is een goede reden voor: ik behandel hier enkel de specifieke kenmerken van de PlayStation Vita-editie. Minecraft behoeft inmiddels geen uitleg meer en we hebben al zoveel recensies geschreven over deze game, dat het me onnodig lijkt om de basisprincipes nogmaals te herkauwen. Wanneer je toch wilt weten wat het spel nu precies inhoudt en waarom het miljoenen gamers al jaren in zijn greep houdt, verwijs ik je graag door naar onze reviews voor de pc, Xbox 360, Xbox One en PlayStation 4.

Minecraft in je broekzak
Wat maakt deze PlayStation Vita-versie anders dan de vijfduizend andere versies die momenteel op de markt zijn? Heel simpel: deze editie biedt de bijna volledige Minecraft-ervaring, maar dan in je broekzak. Natuurlijk zijn miljoenen gamers ook al tijden verslingerd aan de Pocket Edition voor iOS, Android en Windows Phone, maar deze mist veel toffe features waar pc- en consolebezitters wel van kunnen genieten. Deze PlayStation Vita-versie daarentegen biedt de volwaardige Minecraft-ervaring (met enkele kleine concessies, waaronder iets kleinere werelden) en dat is voor de meeste Minecraft-fans waarschijnlijk al genoeg reden om deze editie blind aan te schaffen.

Helaas hebben we daarmee ook meteen het grootste pluspunt van deze editie gehad, want verder is er weinig nieuws onder de zon. Behalve de vanzelfsprekende touchscreen-besturing kunnen PlayStation Vita-bezitters niet rekenen op toffe extraatjes. Bovendien betekent deze regelrechte overzetting ook dat de gebreken van Minecraft intact blijven. Zo is de game nog steeds té overweldigend voor nieuwkomers, wat ertoe zal leiden dat velen dit spel na een half uurtje verward zullen neerleggen om het nooit meer aan te raken.

Ook heeft de game enkele performance-problemen. Het spel wil nog weleens crashen en ook de framerate heeft de neiging om soms een flinke sprong in het diepe te nemen. Nooit maakt het de game onspeelbaar, maar je mag van een spel dat zo godvergeten lelijk is toch wel verwachten dat het probleemloos draait op een apparaat dat titels als Uncharted: Golden Abyss en Rayman Legends aankan?

De PlayStation Vita-editie van Minecraft doet precies wat je ervan verwacht, niets meer en niets minder. De game biedt, ondanks de wat kleinere werelden, een volwaardige console-ervaring en het is fantastisch dat je zo'n avontuur overal mee naartoe kunt nemen. Bovendien krijgen bezitters van de PlayStation 3-editie dit spel helemaal gratis, wat het weer extra vreemd maakt dat mensen die de PlayStation 4-versie aanschaften wel opnieuw in de buidel moeten tasten. Speelt geld echter geen rol en kun je door de performance-problemen heen kijken, dan staat je een fantastische ervaring op zakformaat te wachten.
Console-ervaring op zakformaat
Touchscreen-besturing werkt fijn
Gratis voor eigenaren PS3-versie