Pac-Man Championship Edition 2 Plus review
Pac-Man Championship Edition 2 Plus logo

Ahhh, Pac-Man... Het eerste spel dat mijn moeder ooit speelde. Wie is er niet begonnen bij Pac-Man? De oude computer op de studeerkamer had een paar spellen, ÚÚn daarvan was Pac-Man. Met gehoest, geproest en een opstarttijd van vijf minuten ploegde ik mijn gele makker door het doolhof. Bandai Namco heeft de stoute schoenen aangetrokken en een poging gedaan om een eeuwenoud concept in een mooi jasje te steken met Pac-Man Championship Edition 2 Plus. Heeft de gele happer de tand des tijds doorstaan, of is dit een versie die niets van je nostalgische gevoelens overlaten?

Een tutorial?
De Switch-versie van Pac-Man bestaat uit twee delen: Pac-Man Championship Edition 2 en Pac-Man Championship Edition 2 Plus. De eerste is vooral bedoeld om in je eentje te spelen. De tweede is, zoals voorspelbaar, vooral bedoeld om met een vriend of vriendin te spelen. Binnen het hoofdmenu van Pac-Man Championship Edition 2 krijg je een aantal mogelijkheden hoe je Pac-Man wilt spelen. Er is mogelijkheid tot een tutorial, adventure en score attack. Ik zou je sterk aanraden om te beginnen met de tutorial, voordat je de twee laatstgenoemde een poging wilt geven. Het feit dat Pac-Man een tutorial nodig heeft (van minstens elf levels) geeft aan dat er nogal is gesleuteld aan de oude formule. De uitleg zelf is duidelijk en geeft je goede handvatten om het spel te kunnen spelen.

Wat is mijn doel?
Eerst Pac-Man Championship Edition 2. Je doel is om vruchten te verzamelen. Deze vruchten kun je bemachtigen door gele bolletjes te eten, natuurlijk zijn er ook spookjes om je tegen te houden in dit nobele doel. Tot zover de vergelijking met vroeger. Gebaseerd op de modus die je kiest heb je vijf minuten om zoveel mogelijk punten binnen te halen ˇf je moet een aantal vruchten eten. Tijdens het eten kun je veel verschillende dingen tegenkomen, bijvoorbeeld 'jump' platformen waardoor je over de map wordt gegooid en groene spookjes. Op het moment dat je langs de groene spookjes hapt worden ze gekoppeld aan de rest waardoor je een nog grotere slinger van spookjes achter je aan krijgt. Als je dan genoeg gele bolletjes hebt verzameld kan je een 'power-up' eten waardoor je, zoals het oude concept luidt, op de spookjes gaan jagen in plaats van dat ze op jou jagen. Het moeilijke hieraan is dat je alleen de voorkant van de ketting kan eten, dus je zult de patronen van de spoken moeten begrijpen wil je ze kunnen eten. Dit is nÚt iets te moeilijk, helaas.

Nadat je ook de tutorial van Pac-Man Championship Edition 2 Plus hebt doorgeploegd begin je een avontuur ietwat vergelijkbaar met wat hierboven is uitgelegd. Het verschil is dat je samen met een vriend of met de computer de spookjes moet klemmen. Co÷rdinatie en het leren van beweegpatronen van de spookjes zijn ook hier van belang. Bij mij resulteerde het vaak in ongecontroleerd tegen spookjes aan duwen. Niet het Pac-Man-avontuur waar we op zitten te wachten.

On Adventure!
De score attack-modus is een vertrouwde high score-modus. Hieruit kun je kiezen tussen 40 verschillende mappen waarbij je kan spelen volgens je eigen regels. De adventure-modus laat je door verschillende stages ploegen met aan het einde van elke stage een Boss Battle. Hierbij moet je weer door verschillende mappen heen ploegen om vervolgens de Ultimate Boss Battle te kunnen spelen. In theorie is dit een leuk concept, maar in de praktijk is het niet zo leuk als het klinkt. In eerste instantie is het bijna onmogelijk om door de verschillende stages heen te ploegen, maar het spel daagt je ook amper uit om het opnieuw te proberen. De leercurve is nihil en je beloning om een level te halen is ook nauwelijks aanwezig. De snelheid is chaotisch en meestal onoverzichtelijk, de helft van de tijd is het eten van de gele bolletjes ontzettend makkelijk en het eten van de spookjes bijna onmogelijk. De oude Pac-Man lijkt haast nog een betere versie te zijn dan wat Bandai Namco hier heeft geprobeerd.

Maar ik wil de oude Pac-Man
Die krijg je niet. Hoe lang ik ook heb gezocht, de oude vertrouwde modus is onvindbaar in deze versie. Pac-Man zoals we die kennen lijkt voorgoed begraven te zijn en heeft plaats gemaakt voor zijn hippe broertje. Op zoek naar goede kanten aan dit spel besefte ik mij dat de nieuwe Pac-Man wel degelijk dingen beter doet dan de oude Pac-Man. De kracht van het spel bevindt zich in de uitdaging, de mooie graphics, de Boss Battles en de variatie in gamemodi. De manier om dit spel leuk te vinden is dan ook niet om te vergelijken met wat je vroeger speelde, maar om dit spel te zien als een nieuwe ervaring, die je wel of niet bevalt. Bandai Namco heeft geprobeerd een nieuwe ervaring neer te zetten en dat is ze goed gelukt. Het spel voelt verfrissend aan, maar ook erg ongebalanceerd. Er is weinig progressie aanwezig wat er voor zorgt dat je niet snel weer teruggrijpt naar het spel. Iets wat Ó la 2018 toch wel een musthave is voor een goed spelconcept.

Dan rest mij de vraag, voor wie is dit spel dan wel bedoeld? Mijn moeder zou Pac-Man Championship Edition 2 Plus niet leuk vinden terwijl ze de oude Pac-Man graag zou willen spelen. Ik denk dat deze versie is bedoeld voor mensen die de oude Pac-Man saai vinden en op zoek zijn naar een Pac-Man met uitdaging en snelheid. Ik gok dat deze markt erg klein is, dus dat dit spel zeker geen kaskraker zal worden. Laat je niet afschrikken: het spel is goed afgemaakt, maar ik kan er weinig plezier in vinden. Misschien lukt het jou wel.
Goede graphics
Voelt verfrissend aan
Ongebalanceerd