Command & Conquer: Red Alert 2 review
Command & Conquer: Red Alert 2 logo

Command & Conquer: Red Alert 2 review

Sinds de release van Red Alert in 1995 zijn er over de hele wereld mensen die kampen met oververmoeidheid, gebrek aan slaap en een hoge telefoonrekening. Red Alert heeft nog steeds een vaste aanhang, die pas nog teleurgesteld werd door de release van Tiberian Sun. Volgens Westwood zou het vernieuwend zijn, een nieuwe revolutie op RTS gebied. Het spel werd vele malen uitgesteld en er gingen geruchten dat Westwood de magie van spellen maken kwijtgeraakt was. Nu hebben ze met Red Alert 2 die gedachten en geruchten weer helemaal weggetrokken. Het is nog steeds geen 3D, maar heb je dat nodig om een succesvolle RTS uit te brengen? Ik denk van niet.

Het verhaal
Red Alert 2 gaat verder na het einde van Red Alert, wanneer de Allies de Russen hebben verslagen en de legermacht vernietigd. Er breken jaren van wereldvrede aan en iedereen is gelukkig. De nieuwe president van de Sovjet Unie is gekozen door de Allies en dus vredelievend. Na de dood van Stalin lijkt het gevaar geweken te zijn. Maar de nieuwe president van de Sovjet Unie is vastbesloten om de Amerikaanse honden te laten boeten voor het vernietigen van zijn vaderland. De Sovjets zijn jaren bezig geweest om nieuwe wapens en technologieŽn te ontwikkelen. De Allies denken dat het gevaar geweken is en rusten lekker uit van de lange oorlog. Dan op een middag vallen de Sovjets Amerika binnen op drie plaatsen en breekt de hel los. Het afweersysteem van de Allies is gesaboteerd door een nieuwe technologie van de Sovjets, namelijk de Psychounit Yuri. Deze kan mensen beheersen door hun ziel over te nemen en kan ze zo opdrachten geven. Door deze technologie ligt het hele afweersysteem van de Allies plat en kunnen de Sovjets rustig Amerika binnenvallen. Met het verhaal zit het dus wel snor, nu eens geen Allies die sterk zijn en de Sovjet Unie binnen vallen maar de Sovjets die keihard Amerika terugpakken. De Sovjets hebben zich vooral gericht op brute kracht, maar gelukkig voor de Allies heeft de president van Amerika niet stilgezeten. In het diepste geheim werden er nieuwe technologieŽn ontwikkeld, een stuk verfijnder dan die van de Soviets.

Het spel
De installatie verloopt redelijk vlot, eenmaal opgestart komt er een leuk filmpje. Grote pluspunt, de weergave is prachtig. Niets geen streepjes door het beeld heen, het is net alsof je TV zit te kijken en de Sovjets inderdaad Amerika binnen komen. Nadat het bordje ďWelcome to Texas, drive safeĒ omver gereden is door een flinke Sovjet tank kan je beginnen. Het lijkt erop dat Westwood eens naar de fans heeft geluisterd. Er zit in RA 2 zowaar een tutorial missie, in deze missie word je langzaam uitgelegd hoe dat het spel in zijn werk zit. Voor de meeste RA fans zal dit gesneden koek zijn, voor anderen een leuke bijkomstigheid om het spel te leren kennen. Vooral de nieuwe interface van het spel spreekt voor zich, alles is makkelijk te vinden. Wat helemaal prettig is, je hoeft jezelf niet meer gek te scrollen om iets te bouwen! Alles is onderverdeeld in vier hoofdgroepen, hoofdgebouwen, verdedigingsbouwwerken, infanterie eenheden en de mobiele eenheden. Zodra een gebouw klaar is gaat automatisch het icoontje van die groep knipperen, op die manier kan je dus makkelijk overzicht houden met wat er klaar is en wat niet. Wat weer een voordeel is van die vier groepen, je kan twee gebouwen tegelijk bouwen. Een hoofdgebouw en een afweergeschut bijvoorbeeld. Dit komt omdat de gebouwen in een andere groep zitten.

Het bouwen van de eenheden is gewoon hetzelfde gebleven, maar nu kun je tot dertig eenheden tegelijk bestellen terwijl in Red Alert eenheden een voor een gebouwd moesten worden.
Het wordt een kwestie van een hoop eenheden bestellen en laten gaan, en af en toe de eenheden verplaatsen omdat het anders wel erg druk wordt. Om al die eenheden en gebouwen te kunnen bouwen heb je credits nodig, en veel ook. Nu is dat in RA 2 helemaal geen probleem meer, je zit namelijk al snel aan de 20.000 credits als je op dezelfde manier als in RA speelt. Een Orerefinery bouwen met een compleet leger aan Oretrucks dus. De Oretrucks hebben ook een leuke upgrade gehad, in RA was het af en toe van strategisch belang om de vijand af te snijden van zijn inkomsten. Dus was het een kwestie van Oretrucks jagen en vernietigen. Dat zal in RA2 niet meevallen, de Allies hebben namelijk een Chrono Oretruck, die, als hij eenmaal volzit zichzelf transporteert tot de voordeur van de Orerefinery. Ben je net lekker bezig om dat ding te vernietigen verdwijnt hij ineens in het niets. De Oretruck van de Sovjets heeft een boordkanon gekregen en kan tweemaal zoveel Ore vervoeren. Dat boordkanon is lekker vervelend, die maait zo een groep soldaten van je de vernieling in. Niets geen zwakke of weerloze Oretrucks meer, pluspuntje voor Westwood hiervoor.

De eenheden
De variatie aan eenheden is redelijk, beide kanten hebben leuke hebbedingen in dienst. De Allies gaan voor verfijnde techniek en de Soviets voor lompe kracht. De GI van de Allies is in staat om zichzelf met zandzakken te omgeven zodat zijn vuurbereik groter wordt. De Sovjets hebben een Conscript, een dienstplichtige infanterie eenheid die zoals de Sovjets zelf zeggen, vervangbaar is en dus lekker goedkoop. Deze is niet instaat om zich in te dekken. In RA 2 komen sommige eenheden uit RA weer terug. De V2 heeft een upgrade gehad en heet nu V3. Hij is minder effectief tegen infanterie en tanks, maar o zo gevaarlijk als hij zijn lading op een basis afvuurt. Neem daarbij de snelle herlaadtijd en we hebben een linke eenheid. De Allies hebben daar als antwoord op een Patriot installatie ontwikkeld. Deze plukt de V3 raketten uit de lucht, maar krijgen het moeilijk als het er teveel ineens zijn. Tanya is weer van de partij en ziet er leuker uit dan in het vorige deel, dat zal dan ook ongetwijfeld haar geheime wapen zijn. Zodra er vijandelijke eenheden in de buurt komen zal ze zelf het vuur openen, en schieten kan ze als de beste. Sneller en gemener is ze nu geworden, Tanya heeft namelijk haar zwemdiploma mogen halen en is dus in staat om een pakketje C4 op een Sovjetschip te plaatsen. De Attackdog is er weer, de Teslatrooper, een uiterst vervelend mannetje met een hoog energiegehalte. Deze zapt je eenheden met een flinke stroomstoot en is een leuke Tankkiller. Hij kan namelijk niet overreden worden door tanks. Zo kunnen we nog wel een half uur doorgaan, beiden zijden hebben leuke eenheden gekregen die gegarandeerd voor veel uitdagingen zullen zorgen.

Bootjes? Slagschepen!
Het mooiste van Ra was toch wel dat je een paar Cruisers kon bouwen en dan lekker je vijand helemaal aan gort knallen. De Sovjets konden als antwoord daarop een OnderzeeŽr bouwen en zo de schepen naar de bodem sturen. De Allies bouwden daarop weer een torpedobootjager om de onderzeeŽr te pakken en ga zo maar verder. Al deze eenheden zijn compleet vernieuwd. De onderzeeŽr kan nu bijvoorbeeld ook op landdoelen schieten, de Torpedobootjager kan het onderzeeŽr weer lekker lastig maken. Achterop het dek staat een klein geel vliegtuigje. Eenmaal een onderzeeŽr in de buurt komt deze los en bestookt de onderzeeŽr met dieptebommen. In RA 2 maakt ook het vliegdekschip zijn intrede, deze is ter vervanging van de Cruiser gekomen. Een vliegdekschip heeft drie vliegtuigen bij zich en heeft een redelijk groot bereik. Die meeste zee-eenheden zijn van staal, maar de Allies hebben nog een leuk wapen. Namelijk de Dolfijn, een gewoon zeediertje met een apparaatje op zijn rug dat ultrasone geluiden verstuurt. De dolfijn is net als de onderzeeŽr onzichtbaar voor Radar. Deze is dan ook erg effectief tegen onderzeeŽrs en Octopussen. Octopussen? Jazeker, de Soviets hebben de beschikking over een Octopus, deze verplaats zich onder een vijandelijk schip en sleurt hem mee de diepte in. Het enige grote minpunt van al dat zeewaardige spul is toch wel dat de schepen af en toe gigantisch lomp reageren en in de knoop raken. Ze maken regelmatig een omweg of wachten te lang met schieten. Maar dat neemt de pret van zee-eenheden zeker niet weg.

Na water komt lucht?
Ook aan de luchteenheden is weer gedacht. In RA was het een ellende om een redelijk groot squadron met vliegtuigen bij elkaar te krijgen. Niet zozeer door het gebrek aan geld maar eerder door gebrek aan ruimte. Voor elk vliegtuig had je een vliegveld nodig, voor elke helikopter een landingsplaats. Die zorgen zijn in RA2 voorbij. Je bouwt simpelweg een Air Command Center en klaar, er passen vier Harriers op. Een vliegveld voor vier vliegtuigen, dat scheelt ontzettend veel ruimte. Waar een voordeel opduikt komt meestal ook weer een nadeeltje mee. De Harriers kunnen maar eenmaal hun raketten afvuren en moeten dan weer terug. Als ze onderweg schade oplopen worden ze wel weer gerepareerd op het vliegveld. Het heeft dus eigenlijk wel meer voor- dan nadelen. De Sovjets hebben geen Harriers maar gewone simpele Zeppelins. Het Kurov luchtschip, flink volgeladen met wat zware bommen kan deze luchteenheid ontzettend hard uithalen. Het grootste nadeel van deze eenheid is de snelheid, een schildpad racet hem eruit.

Multiplayer
Voor de online multiplayer junks onder ons heeft Westwood weer een multiplayer optie ingebouwd. Je hebt de keuze tussen een netwerkspel of gewoon het internet op voor een spelletje. Hierin zijn de ontwikkelaars van Westwood weer creatief bezig geweest. Er zijn namelijk verschillende opties aanwezig. VariŽrend van een Quickmatch tot totale wereldmacht. In de Quickmatch wordt er een tegenstander gezocht die dezelfde vaardigheid en punten heeft als jij. De server regelt verder ook de kaart waar je op speelt en het aantal units waar je mee begint. Een leuke instap optie dus als je van verassingen houd. De World Domination Tour geeft je de mogelijkheid om samen met anderen te strijden om de macht in een gebied. Aan het einde van de dag wordt er bekeken welke partij het meest gewonnen heeft en aan de hand daarvan worden de kaarten bijgewerkt met nieuwe grensgebieden. Het uiteindelijke doel is heersen over de wereld. Deze optie kent drie scenarios, Europa, Noord-Amerika en Zuid Oost AziŽ. Er zijn meer dan voldoende multiplayer opties beschikbaar, om er een paar te noemen:
Free for all: Ieder voor zich, je hebt geen mogelijkheid om bondgenoten te maken.
Unholy Alliance: Elke partij krijgt een Allies en Sovjet MCV, op deze manier kunnen gebouwen van beide partijen gebouwd worden.
Megawealth: Spelers moeten Olieboortorens met de Engineer innemen om zo credits binnen te krijgen. Oretrucks zijn niet toegestaan.
Meat Grinder: Alle partijen hebben alleen maar de beschikking over infanterie en tanks.
De multiplayer opties zitten dus ook wel goed.

Geluid? HERRIE! Beeld? PRACHTIG!
Ja, de muziek. Mz, wat kunnen we daar op zeggen. Het rockt gewoon, speakers op standje wijkruzie en blik op oneindig. In RA was de muziek al heftig te noemen, in RA 2 hebben ze er een schepje bovenop gedaan. Heerlijk die gitaren en vergeet het nummer Hell March niet. Die was in RA ook aanwezig en was dan ook de favoriet van de meeste RA spelers. In RA 2 hebben ze dat nummer nog meer gitaren en ander herriemateriaal gegeven. Resultaat? Speakers naar de knoppen en de buren kwaad. Over het beeld kan ik ook niet anders dan tevreden zijn. De gebouwen en eenheden zijn een beetje cartoonachtig getekend en dat heeft wel wat. Ondanks dat RA 2 compleet 2D is blijft het gewoon mooi om te zien. Het grote nadeel van 3D RTS games vindt ik dan ook dat je snel het overzicht kwijtraakt en met je camerastandpunten loopt te knoeien. In 2D heb je daar helemaal geen last van, dit is dan ook de reden waarom Westwood weer heeft gekozen voor een 2D interface. Ze vinden het pas nodig om een 3D RTS te maken als het overzicht goed is, daar wordt op dit moment hard aangewerkt door Westwood. Ze zijn namelijk alweer bezig met de volgende game. Dune3, een volledig 3D RTS van Westwood. Maar dat duurt nog wel even. We zullen kijken of ze het voor elkaar krijgen om het overzichtelijk te houden.

Conclusie
RA 2 is een aanrader, een kassakraker, een toptitel. Dit deel kan waardig opvolger van Red Alert genoemd worden. Als je verslaafd bent aan Red Alert dan ben je ook helemaal weg van dit deel. Het geluid is goed, beeld is goed, interface en besturing is stukken beter. Kortom, voor de komende wintermaanden kan dit een welkome afleiding zijn.

Minimale Systeemeisen
PentiumII 233
64MB Ram
350MB vrije schijfruimte
4 speed CD-Rom speler
2MB Grafische kaart
Aanbevolen Systeemeisen
PentiumII 233
64MB Ram
350MB vrije schijfruimte
4 speed CD-Rom speler
2MB Grafische kaart
Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door )GN(-Erik op maandag 14 mei, 2007 om 11:19:41 quote

GN "Sickness"

4286 posts
Dit is nog steeds 1 van de leukste RTS games Simpele gameplay en leuke missies
Beoordeling van )GN(-Erik: 8
Gepost door Golden Tears op dinsdag 15 mei, 2007 om 14:34:30 quote

Prince of Persia

122 posts
Jazeker, maar moet je Red Alert 2 Yuri's Revenge eens hebben, die is nog een stuk beter en daar kun je online dat is ook vet!!
Beoordeling van Golden Tears: 8
Gepost door Dark_Angel14 op woensdag 5 september, 2007 om 21:28:10 quote

n00b

3 posts
Dit is echt een van mijn favoriete games, heb er echt veel uren aan versleten
Beoordeling van Dark_Angel14: 9
Gepost door geerten op dinsdag 1 januari, 2008 om 18:04:45 quote

n00b

1 posts
het is echt een spel om tot diep in de nacht door te spelen

Aleen ik kan niet online spelen, kan iemand mij dat uitleggen hoe ik dat moet doen.

er komt een schermpjewaar in staat: The westwood online support library is either missing or invalid. please reinstal the shared internet components from your cd.

kan iemand mij helpen. groeten geerten

Gepost door jipjan op maandag 7 januari, 2008 om 20:55:26 quote

Prince of Persia

108 posts
Golden Tears schreef:
Jazeker, maar moet je Red Alert 2 Yuri's Revenge eens hebben, die is nog een stuk beter en daar kun je online dat is ook vet!!

Kan ook in Red Alert 2

Uren gedaan

Beoordeling van jipjan: 9
Gepost door )GN(-Erik op dinsdag 8 januari, 2008 om 15:33:28 quote

GN "Sickness"

4286 posts
geerten schreef:
het is echt een spel om tot diep in de nacht door te spelen

Aleen ik kan niet online spelen, kan iemand mij dat uitleggen hoe ik dat moet doen.

er komt een schermpjewaar in staat: The westwood online support library is either missing or invalid. please reinstal the shared internet components from your cd.

kan iemand mij helpen. groeten geerten

Op deze site kan je vinden hoe je Red Alert 2 via Hamachi kan spelen http://tutorial.destralak.info/

Beoordeling van )GN(-Erik: 8
Gepost door stormtrooper op zaterdag 12 januari, 2008 om 11:04:07 quote

GN "Die Hard"

555 posts
is wel een leuke game

ik heb er veel speel plezier van

Beoordeling van stormtrooper: 7
Gepost door nightgamer op dinsdag 29 januari, 2008 om 07:57:22 quote

Sonic

233 posts
ik vin dat ze dit spel opnieuw moeten maken met wat beter software laten we zechen dat de gameplay nog hetzlefde is maar het beter uitziet
Gepost door jack. op woensdag 30 januari, 2008 om 21:06:52 quote

Sub Zero

304 posts
Command & Conquer: Red Alert 2 leuk spel gaat wel het kan beter ook command & conquer tiberian sun vond ik al zo slap command & conquer series valt wel mee het leukste op command er conquer is command er conquer general is 2 keer zo mooier

verder vind ik het wel voldoende gameplay

Beoordeling van jack.: 7
Gepost door Supervision op donderdag 31 januari, 2008 om 12:48:06 quote

n00b

1 posts
Weet iemand hoe je dit spel via netwerk kunt spelen? Ik heb XP, daar zou die het gewoon op moeten kunnen doen toch? Als ik op netwerk klik, dan gaat ie terug naar het hoofdmenu... wie kan mij helpen?
Gepost door eyal95 op maandag 10 maart, 2008 om 20:31:48 quote

n00b

1 posts
weet iemand de installatie code? als heb je h'm stuur de code a.u.b naar: eyal_95@hotmail.com

ik vind het spel zelf te gek.

Beoordeling van eyal95: 8
Gepost door pijphoer op woensdag 12 maart, 2008 om 16:36:24 geband quote

Prince of Persia

186 posts
Ik had hem 2 jaar geleden ook maar toen ging ie ineens heel raar doen dus had ik hem eraf gegooid, ik had hem per ongeluk verkocht en niet opnieuw geinstalleerd en ik kwam hem niet meer tegen in de winkel.

Ik vind de game heel erg goed en ik raad het je ook zeker aan als je niks te doen hebt of je pc een beetje oud en slecht is (op de windows 98 doet hij het ook nog goed). Topgame dus

Beoordeling van pijphoer: 9
Gepost door kingler op dinsdag 22 april, 2008 om 09:07:18 quote

n00b

2 posts
het is al jaren mijn favoriete game en ik blijft het ook de leukste vinden vooral met yuri,s revenge erbij
Beoordeling van kingler: 9
Gepost door Rickass93 op zondag 4 mei, 2008 om 21:55:46 quote

Sub Zero

386 posts
Wat heb ik dit veel gespeeld zeg! Binnekort weer effe online!
Beoordeling van Rickass93: 9
Gepost door nightgamer op woensdag 7 mei, 2008 om 22:49:43 quote

Sonic

233 posts
dat gaat niet zo makkelijk omdat de servers plat liggen
Gepost door WhySoSerious? op woensdag 25 juni, 2008 om 09:02:27 quote

Sub Zero

330 posts
Nog steeds, in 1 woord: GEWELDIG!! missies zijn echt leuk en aan de skirmish mode, daar raak je helemaal verslaafd aan! Kijk erg uit naar RA3.
Beoordeling van WhySoSerious?: 10
Gepost door sosi op donderdag 25 september, 2008 om 05:15:27 quote

n00b

1 posts
hallo ik speelde altijd redalert 2 op 98 maar daar na speelde ik een tijdje niet meer ik begon weer te spelen maar ik instaleer hem op een ander pc windows xp pro en dan heb ik hem geinstaleert maar wil ik hem daarna spelen dan hoor ik wel geluid maar zie ik geen beeld dan beweeg ik met me muis naar rechts bigin te klikken weet niet presies op wat mesgien internet of singel player weet niet dan zie ik in eens de beeld en blijft ie haken als iemand me kan helpen graag me msn is GOUENAAR@HOTMAIL.COM voeg gwn toe als je weet wat er aan de hand is
Gepost door Lyda op donderdag 13 november, 2008 om 14:23:24 quote

n00b

1 posts
Hee mensen !

Ik vind het ook een gaaf spel maar ik ben de installatie code kwij geraakt ! Kan iemand die mij geven ! alvast bedankt !

Groetjes!

Gepost door jacobdb op dinsdag 26 mei, 2009 om 16:48:30 quote

Prince of Persia

145 posts
perfect
Beoordeling van jacobdb: 10
Gepost door Dotz op donderdag 8 april, 2010 om 21:28:31 quote

GN "Die Hard"

741 posts
Is hij nog steeds leuk? Ik heb hem gisteren voor mijn verjaardag gekregen voor op de playstation
Ga naar pagina: 1
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

PC review
Command & Conquer: Red Alert 2 packshot
GN score: 8.5
Bezoekers score (116): 8.7
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie

Screenshots

  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 1
    Een klein zeevlootje
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 2
    Een Atoom inslag
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 3
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 4
    Onweersbui gestuurd door de Allies
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 5
    Vrijheidsbeeld onder vuur
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 6
    Eifeltoren ingenomen door de Soviets
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 7
  • Command & Conquer: Red Alert 2 screenshot nr. 8