Sniper Elite 4 review
Sniper Elite 4 logo

Sniper Elite 4 review

In menig (multiplayer)shooter wordt er niemand minder gehaat dan de sniper. Spelers die, volgens het stereotype, niets geven om het objective, maar die het hele potje in een bosje bivakkeren in hun poging om vanaf grote afstand nietsvermoedende doelwitten een kopje kleiner te maken. Toch zijn er ook spellen waarin de edele kunst van het scherpschutten wel gewaardeerd wordt en hier is de Sniper Elite-franchise misschien wel het beste voorbeeld van.

Fairburne. Karl Fairburne.
Nadat eerdere Sniper Elite-games ons al naar nazi-Duitsland en de Afrikaanse zandbak brachten, heeft scherpschutter Karl Fairburne nu zijn kamp opgeslagen aan de Méditerranée. Hoewel het zonnige Italië natuurlijk een uiterst aangename vakantiebestemming is, heeft Fairburne weinig tijd om hiervan te genieten. De Duitse generaal Böhm heeft namelijk een geheim wapen ontwikkeld dat de volledige geallieerde invasie in gevaar kan brengen. Het is dus van groot belang dat hij gestopt wordt en de Italiaanse partizanen kunnen dit niet alleen. En wie kan je dan beter oproepen dan Fairburne? Hierbij moet wel de kanttekening geplaatst worden dat het verhaal niet zo heel veel om het lijf heeft. Het narratief dient vooral om je in uiteenlopende, uiterst fraaie, omgevingen aan het werk te zetten, maar weet slechts op spaarzame momenten echt te boeien.

Het is ook niet het verhaal, maar de gameplay waar je Sniper Elite voor in huis haalt en op dat front heeft ontwikkelaar Rebellion de nodige verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de voorgaande delen. De acht sandbox-levels in Sniper Elite 4 bieden namelijk flink wat meer vrijheid dan voorheen, waarbij je zelf kan kiezen in welke volgorde en op welke wijze je de hoofddoelen en eventueel ook zijmissies voltooid. Daarbij ben je natuurlijk niet strikt gebonden aan je scherpschuttersgeweer, maar zijn er gelukkig meer middelen om tegenstanders (ongemerkt) om te leggen of enkel af te leiden. Zo is je pistool, al dan niet voorzien van geluidsdemper, je grootste vriend tijdens het rondsluipen en heb je ook nog altijd een machinegeweer als laatste redmiddel. Meer dan dat is het machinegeweer eigenlijk ook niet, want als sluipschutter blijf je natuurlijk het liefst ongezien.

Hoewel de uitgestrekte levels van Sniper Elite 4 veel ruimte bieden voor improvisatie, is het niet onverstandig om aan enige vorm van planning te doen. Of je nu een convooi op wil blazen, een basis in wil sluipen of een doelwit van verre afstand wil neerschieten (met de welbekende, ietwat lugubere x-ray killcam als beloning voor je goedgemikte schoten); het is verstandig om rekening te houden met de gevolgen van je acties. Zo doe je er goed aan om prioriteiten te stellen bij je doelwitten. Zo betrekken officieren nabijgestationeerde soldaten in hun zoektocht naar jou, zijn niet alle soldaten even goed getraind, roepen radiomannen versterkingen op als ze je gezien hebben en kunnen vijandige snipers je ook van grote afstand onder vuur nemen. Daarbij kan je de zoektochten van tegenstanders, als gevolg van bijvoorbeeld geweerschoten of een gevonden lichaam, ook in je voordeel gebruiken. Door op tactische posities boobytraps te plaatsen, kan je immers menig zoekactie wegvagen. Daarbij heb je nu nog net wat meer opties dan in voorgaande Sniper Elite-games. Je kunt explosieven nu namelijk ook zo instellen dat ze pas afgaan nadat ze al een keer gepasseerd zijn. Ideaal om een groep soldaten of convooi in het hart te treffen en zo optimaal chaos te veroorzaken.

Overwatch
Door de ruime opzet van de levels, de zijmissies, de ietwat trage gameplay en de vrijheid om je eigen pad uit te stippelen, ben je al snel zo'n anderhalf uur bezig per level. Ook na het voltooien van de verhaallijn kan Sniper Elite 4 je nog lang bezighouden. Niet alleen vragen de levels er bijna om om herspeeld te worden door de keur aan tactieken die je kunt gebruiken, net zoals in de andere Sniper Elite-games is er ook nog de nodige extra content. Zo maakt de survivalmodus wederom zijn opwachting, speel je in Overwatch als sniper óf spotter en zijn er tevens diverse multiplayermodi die je nog wel even bezig kunnen houden.

Vrijheid is het toverwoord in Sniper Elite 4, want meer dan in de voorgaande Sniper Elite-games krijg je ditmaal van ontwikkelaar Rebellion zelf de regie in handen. In de ruim opgezette levels, met de nodige aandacht voor verticaliteit, kan je meer dan voorheen je eigen strategie bepalen. Wel blijft Sniper Elite 4 een 'snipe en stealth'-game, waardoor een echte Rambo-aanpak zal dan ook vaker niet dan wel werken. Toch moeten er ook kanttekeningen gemaakt worden. Zo weet de verhaallijn niet te imponeren en is het jammer dat het voltooien van de zijmissies ook weinig impact heeft. Daarnaast voelt de A.I. niet altijd even snugger aan en is het soms wel heel simpel om vijandige soldaten om de tuin te leiden. Dergelijke onvolkomenheden ben je echter snel vergeten gedurende de talrijke momenten van glorie, zoals een perfect opgezette hinderlaag of een perfect getimed en gemikt schot van een meter of 300 afstand.
Viva Italia!
Barst van de vrijheid
Rijk aan content