The Sims 2: Apartment Life review
De Sims 2: Appartementenleven logo

The Sims 2: Apartment Life review

De franchise genaamd The Sims loopt al tijden en ook The Sims 2 kent inmiddels al talloze uitbreidingen en add-ons. De serie lijkt echter een einde in zicht te hebben met de aankondiging van The Sims 3. Apartment Life lijkt daarmee een van de laatste uitbreidingen voor The Sims 2 en of dat nou iets goeds of iets slechts is, lees je in dit dagboek.

Lief dagboek, gisteravond heb ik echt de knoop doorgehakt: ik trek het ouderlijke huis uit. Mijn ouders zijn er nog steeds heilig van overtuigd dat het me niet gaat lukken om lang te overleven in 'de grote, boze mensenwereld', maar ik weet wel beter. Ik heb het geld al bij elkaar geschraapt en een leuk, voor mij onbekend, dorpje gevonden om tijdelijk onderdak te vinden: Belladonna Cove. Morgen ga ik op huizenjacht!

Huizenprijzen of huurkosten?
Woensdag 4 juni 2008
Beste, vandaag viel niet bepaald mee. De prijzen van de huizen hier zijn belachelijk! Gelukkig werd ik erop gewezen dat ik onderdak kon vinden bij meerdere appartementcomplexen. Ik heb hier en daar wat rondgekeken naar buurten met enigszins leuke apartmentjes en vriendelijke buren, en ik heb dan eindelijk hier mijn plekje gevonden. Ik schrijf nu zelfs al vanaf mijn nieuwe woonplek, appartement 4B op de tweede verdieping. Ik moet toegeven, de kamers zijn niet al te ruim, maar de huurkosten zijn laag. Ik had zelfs nog genoeg geld over om wat leuke, nieuwe spulletjes te kopen. Mijn ouders hadden het duidelijk zů fout.

Woensdag 11 juni 2008
ís Avonds dagboek, ik zit inmiddels alweer een week in mijn appartementje en het bevalt me prima. In de tussentijd heb ik tevens een leuke baan genomen waar ze me blijkbaar mogen. Ik heb al een dik salaris te pakken en ik ben vandaag in aanmerking gekomen voor een promotie. Na het werk ben ik meestal op het dak van de flat te vinden, waar mijn buren en ik wel eens een feestje voor bewoners houden. Eenzaam word je hier in ieder geval niet, je wordt immers altijd omringd door aardige buren. Dit is in ieder geval gezelliger dan in mijn uppie een losstaand huis bewonen.

Samenwonen
Zaterdag 22 juni 2008
HŤ getver, de huisbazin snauwde me net weer eens af. Misschien had ik haar huurgeld dan toch maar niet moeten gebruiken voor het kopen van een nieuwe TV. Sorry dagboek, maar dat mens is gewoon een kreng. Morgen krijg ik gelukkig weer mijn salaris, zodat ik haar terug kan betalen, dat opdringerige wijf. Ik verdien dan weliswaar prima, maar ik verzuip toch zowat in de kosten. Misschien moet ik een advertentie plaatsen voor een kamergenoot. Als we met zijn tweeŽn kunnen betalen, kan ik vast ook een stuk relaxter leven.

Dinsdag 24 juni 2008
Hoi dagboek, ik heb gister dan toch maar die advertentie voor een kamergenoot geplaatst. De tijd vliegt, blijkt opnieuw, want ik heb net al een reactie gekregen van een potentiŽle kamergenoot. Het was een meisje van mijn leeftijd en ze klonk best aardig. Ik heb dan ook ingestemd met haar verzoek en ze trekt morgen al in. Hopelijk kan ze ook een beetje schoonmaken, want mijn appartement ziet er nu niet uit. Ik verheug me er in ieder geval wel op, nu nog maar hopen dat ze niet uitglijdt in de badkamer, mijn douche is namelijk al een tijdje defect en daardoor is mijn appartementje overstroomd. Weltrusten dagboek.

Zaterdag 19 juli 2008
Het spijt me dat ik een tijdje niet heb geschreven, dagboekje van me. Het zit namelijk zo, ik kon je helemaal niet vinden! Mijn kamergenoot was helemaal niet de cleaningfreak waarop ik gehoopt had. Sterker nog, ze is net zo'n wildebras als ik ben. Gelukkig dokt ze goed mee aan al onze kosten en kan ik prima met haar optrekken. Dat we af en toe wat stinken of uitbundig boeren bevalt de buren iets minder, maar dat maakt niet uit. Het gaat immers financiŽel gesmeerd met me. Ik hoop dat ik over een tijdje een eigen huis kan kopen en misschien vraag ik wel of mijn kamergenoot met me meekomt.

Kersje op de taart
Dinsdag 5 augustus 2008
Dagboek, ik heb weliswaar al weken niet meer geschreven, maar het gaat goed met me, dat zeker. Mijn toenmalige kamergenoot en ik zijn getrouwd en verhuisd naar een mooie villa hogerop in Belladonna Cove. Zij vond jou nog in een oude verhuisdoos. De wind zit me in ieder geval mee. Ik verdien riant en mijn vrouw draagt ook haar steentje bij met haar inkomen. We zijn in ieder geval van de kleine ruimte en de huurkosten af en dat bevalt ons prima. Ik bezoek mijn oude buren nog wel eens in hun flatgebouw, zij zijn waarschijnlijk het enige wat ik mis nu ik hier woon. Ik schrijf je nog wel eens.

Vrijdag 8 augustus 2008
Hť dagboek, daar ben ik weer. Vandaag was een heerlijke dag. Ik had weer een flinke bonus gescoord en heb dan eindelijk kunnen kopen wat ik al weken wilde: een privť helikopter. De vrouw des huizes stond er nog zo op om een roze te kopen, maar geen zorgen hoor, er staat nu een mooie, zwarte heli op ons dak. Ik vraag me af hoe ze op het werk tegen me op zullen kijken. Ik kan je in ieder geval wel vertellen dat verhuizen naar Belladonna Cove geen slechte zet van me was.

Apartment Life is een leuke toevoeging voor The Sims 2, zo eentje zoals elke uitbreiding is: een grote nieuwe functie, enkele nieuwe spulletjes en nog veel meer van wat er eerder ook al was. Het huren van een appartementje is daarnaast ook nog een realistische en goed uitgewerkte toevoeging. Fijn is wel om te weten dat The Sims 3 eraan zit te komen, want The Sims 2 heeft duidelijk zijn beste jaren gehad. Apartment Life is daardoor zeker nog een goede uitbreiding voor de gamers die nog niet uitgekeken zijn op The Sims 2, maar voor de echte nieuwe gameplay zullen we moeten wachten op het derde deel in de The Sims serie. Al met al is Apartment Life een gelikte afsluiting van de serie uitbreidingen op The Sims 2, die zeker niet misstaat in de collectie van een liefhebber van The Sims.

Tom Kauwenberg