The Tomorrow Children review
The Tomorrow Children logo

The Tomorrow Children review

The Tomorrow Children laat ons los in een alternatieve tijdlijn, waarin de aarde er nog heel wat slechter aan toe blijkt te zijn dan nu het geval is. Wat overblijft is The Void: een grote leegte waarin gigantische monsters rond banjeren. Toch zijn er nog talloze dorpjes in een armoedige staat overgebleven en het is aan jou, en je medespelers, om deze dorpen weer in al hun glorie te herstellen.

Valse start
Hoewel The Tomorrow Children van start gaat met een tutorial, duurt deze maar kort en voor je het weet wandel je rond in een dorpje waar van alles mis mee is. Wat je moet doen en hoe, dat is grotendeels onduidelijk, want de tutorial blijkt meer aspecten van het spel niet dan wel te beslaan. De eerste uren in The Tomorrow Children zijn dan ook vooral een frustrerende ervaring waarin je langzaam maar zeker meer leert over het reilen en zeilen in de game. Het is een valse start voor de game en dat is ontzettend jammer, want de communistische, Sovjet-sfeer die The Tomorrow Children neerzet is prachtig weergegeven.

Op den duur kom je er wel achter dat het verzamelen van grondstoffen de eerste stap is om je nederzetting te redden van de ondergang. De meeste grondstoffen kun je echter niet verzamelen bij je eigen dorp, maar alleen bij speciale eilanden die opborrelen uit The Void en op den duur ook weer verdwijnen in deze grote leegte. Je komt echter niet zomaar bij zo'n eiland terecht, maar enkel via een tochtje met de bus (of in een later stadium met je eigen hover car). Aangezien de bus zich aan een specifiek schema houdt, zit er regelmatig niet anders op dan te wachten bij een bushalte tot je transportmiddel langskomt. Als veelvuldig OV-gebruiker is wachten voor een bus, net zoals voor velen, niet bepaald mijn hobby en ook in een game is dit niet bepaald leuk. Natuurlijk kun je ondertussen wel wat anders gaan doen in je stadje, maar de kans is groot dat je dan weer net de bus mist en uiteindelijk nog langer moet wachten.


Eenmaal bij zo'n eilandje aangekomen, kun je aan de slag om je dorpje van voorraden te voorzien. Je kunt bomen omhakken voor hout en in de bijzonder weergegeven eilanden is onder andere steenkool te vinden. Het verzamelen van grondstoffen is zo opgezet dat samenwerking cruciaal is, want je wordt hierin flink beperkt. Je kunt namelijk maar een bepaald aantal werktuigen, zoals een kettingzaag en pikhouweel, met je meedragen en ieder item kan slechts een beperkt aantal keer gebruikt worden. Daarnaast kun je ook slechts een zeer beperkt aantal grondstoffen dragen en dien je dus constant je spullen naar een gemeenschappelijk depot te brengen waar de bus ze mee terug neemt naar je dorp. Hoewel het bijzonder tof is op het moment dat je als een geoliede machine met je dorpsgenoten een eiland binnen de kortste keren van al zijn grondstoffen stript, is het soms ook een logistieke nachtmerrie. Doordat je namelijk niet met elkaar kunt communiceren en je de projecties van anderen enkel ziet als zij met een activiteit bezig zijn, moet je vaak maar op goed geluk aan de slag gaan.

Met die verzamelde grondstoffen kun je je dorp uitbreiden om hem uiteindelijk in zijn oude staat te herstellen. Nieuwe gebouwen kun je, mits de vereiste grondstoffen aanwezig zijn, bouwen door een schuifpuzzel op te lossen en hierbij brengt een belangrijker gebouw natuurlijk een ingewikkelder schuifpuzzel. Doordat echter lang niet altijd duidelijk is welke gebouwen nodig zijn, worden je grondstoffen regelmatig verspild voor de bouw van nutteloze gebouwen. Als je niet uitkijkt zijn al deze gebouwen echter ook weer weg voor je het weet, want The Tomorrow Children bevat nog een ander aspect. Je moet je dorp namelijk ook verdedigen tegen de Izverg, gigantische monsters die door The Void wandelen en je nederzetting tot moes reduceren als niemand het afweergeschut bemand. Momenteel zijn deze monsters echter geen bijzonder grote bedreiging en dus heb ik al meerdere keren een dorp volledig gerestaureerd, waarna je weer aan de slag kan in een nieuwe dorp en het monotone proces zich weer herhaald.

Free-to-play
The Tomorrow Children is ingericht als free-to-play-game, maar is momenteen enkel speelbaar door een Founder's Pack (19,99 euro) aan te schaffen. Zoals bij de meeste free-to-play-games beschikt The Tomorrow Children hierdoor over meerdere typen valuta. De reguliere manier om dingen in het spel aan te schaffen, is met toil. Deze toil krijg je voor al het werk dat je uitvoert, bijvoorbeeld voor het hout dat je afgeleverd hebt en de monsters die je (deels) gedood hebt. Vervolgens kun je de toil weer gebruiken om onder andere nieuwe kettingzagen en pikhouwelen aan te schaffen en, na flink sparen, handige gadgets zoals een jetpack. Daarnaast zijn er Freeman's Dollars, deze vind je soms in kleine aantallen op de grond, en kan je tevens met echt geld aanschaffen. Deze Freeman's Dollars kan je gebruiken om werktuigen aan te schaffen die langer meegaan, evenals licenties. Zo'n licentie heb je bijvoorbeeld nodig om wapens te kunnen aanschaffen en om in voertuigen rond te kunnen rijden. Bij aanschaf van het Founder's Pack, krijg je een flinke lading Freeman's Dollars, evenals diverese licenties en Bourgeoisie Papers. Met die Bourgeoisie Papers kun je je eigen huisje bouwen in je nederzetting, wat je vervolgens weer stemrecht oplevert (wat niet bijster nuttig is).

Conclusie
The Tomorrow Children beschikt over een charme die mij toch veelvuldig liet terugkeren naar de game, terwijl de gameplaymechanieken op dit moment eigenlijk vooral als werk aanvoelen. Met de bus naar een eiland, hout hakken en steenkool opgraven, weer terug naar je dorp en daar met je magere salaris nieuwe werktuigen kopen, zodat je ook de volgende dag weer aan de slag kan; het is niet bepaald een aantrekkelijke vacaturebeschrijving. Hoewel The Tomorrow Children dan ook een interessant concept kent, komt het er momenteel niet helemaal uit en moet ontwikkelaar Q-Games nog hard aan het werk om van The Tomorrow Children een geslaagd experiment te maken. Tenzij het concept van The Tomorrow Children je ontzettend aanspreekt, of je de beta enorm tof vond, is het dan ook aan te raden om even tot de free-to-play-versie te proberen voordat je geld in The Tomorrow Children steekt. Als het spel je dan blijkt te liggen, kan je altijd nog Freeman's Dollars aanschaffen om zo de eindeloze grind richting de diverse licenties en Bourgeoisie Papers wat te versnellen.
Wat is HOT:
Prachtige sfeer
Wat is NOT:
Voelt als werk...
... dat ook nog eens bijzonder eentonig is.

Leon Stougie

Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Bram_M99 op zaterdag 24 september, 2016 om 20:29:49 quote

GN "Ultima"

1808 posts
Heel erg zonde en totaal onverwachts! Ik ben wel van dit soort games dus wacht tot hij uitkomt maar had een hogere score verwacht...
via iPhone
Gepost door Leon 2.0 op zondag 25 september, 2016 om 14:16:37 quote

Eindredacteur

6139 posts
Op zich is de game wel de moeite waard om te proberen (en daarom is het ideaal dat hij f2p wordt), maar het voelt momenteel gewoon te mager. Het opbouwen van je stad gaat ook eigenlijk te makkelijk. In plaats van dat het echt een knappe teamprestatie is, is het gewoon een kwestie van tijd. Na een paar keer zo'n stadje opbouwen is de jeu er wel af en wordt het wel heel duidelijk dat datgene wat je doet (resources verzamelen e.d.) op den duur eigenlijk helemaal niet zo leuk is.
Inloggen
Zoeken

Zoek resultaten:

Advertentie

Game details

Playstation 4 review
The Tomorrow Children packshot
GN score: 5.5
Bezoekers score (-):
Geef hier jouw score:
Toevoegen aan:
Advertentie