VR Worlds review
VR Worlds logo

VR Worlds review

Eerder dit jaar mochten we PlayStation VR testen. Een aantal volledige games, maar ook een aantal experiences, misschien wel techdemo’s. Wij wisten in ieder geval niet waar deze titels geplaatst werden en of ze wel zo volledig waren om als volwaardige games uitgebracht te worden. Op die manier zijn vijf kleine games en experiences gebundeld onder VR Worlds, te weten Ocean Descent, The London Heist, Scavengers Odyssey, Luge en Danger Ball. In deze review behandelen we alle titels in het kort.

Ocean Descent
Onder de werktitel ‘Into the Deep’ had ik eerder dit jaar kennisgemaakt met het nu geheten Ocean Descent, een ervaring onder water. Jij bent een duiker die niets anders doet dan van het H2O en zijn parels genieten. Ofwel, je hebt geen controller nodig, alleen je innerlijke rust waarbij je in een kooi de diepte in wordt gesleept. Je beleeft de onderwater flora en fauna, zoals koraal, verschillende vissen, schildpadden en enorme haaien. Elke laag van de oceaan bevat weer andere planten en dieren en zo krijg je een mooie indruk van wat er leeft in het natte landschap. Een verfijnde ervaring die er ook nog eens prachtig uitziet en een beetje spanning geeft. Maar het is een vrij kort spel dat je hooguit een paar keer opstart en je bezoek laat zien als ze verder niet van gamen houden.

The London Heist
De meest geweldige ervaring en tevens een (te korte) game is The London Heist. Je speelt een gozer in een typisch Engelse setting en een intimiderende kerel die nog breder is dan Jason Statham zet je onder dwang om overvallen te plegen. Er zit serieus nog best een tof verhaal in en dialogen zijn intens in VR, omdat het dus echt voelt alsof de personages recht voor je neus staan. En als ze vervolgens ook nog een pistool op je richten is het helemaal feest. Het mooie aan The London Heist is dat het verder vrij interactief is. Jammer genoeg heb je geen lichaam, maar wel handen waarmee je veel kunt oppakken. Een sigaar die je tevens kunt roken, bekers, sleutels en misschien wel het belangrijkste, een wapen en magazijnen die je handmatig in zal moeten laden.

Deze elementen maken de game, die ongeveer een uur duurt, wel heel authentiek en zeker de schietscènes zorgen voor een voldaan gevoel als je klaar bent. Het crimineeltje spelen is zo tof neergezet dat je naar meer snakt. Dat de ontwikkelaar niet gewoon verder heeft gewerkt en er een volwaardige game van een aantal uur van heeft gemaakt is mij een raadsel. Je kunt zeggen wat je wilt, maar deze game op PlayStation VR is misschien wel de vetste ervaring en van zo’n crime ervaring wil je meer.

Scavengers Odyssey
Ook deze game is erg aangenaam en ook direct de langste titel van VR Worlds, je kunt er namelijk wel een paar uur in verdwalen. Scavengers Odyssey is een ruimte-shooter die jou in een mech plaatst en door het heelal laat dwalen. Je start in een soort ruimteschip, maar al snel heb je alleen maar sterren om je heen en beweeg je van asteroïde naar asteroïde. Dit alles voelt solide en af aan en daarom is het zonde dat het binnen een verzameling games zwerft. Net als bij The London Heist had hier wat meer werk in kunnen zitten dan was dit een volledige game kunnen zijn. De gameplay is namelijk meer dan prima, het rondspringen en schieten werkt fijn en met meerdere hoofdstukken is het meer dan een techdemo.

Danger Ball
In een door Tron geïnspireerde omgeving waant Danger Ball zich in het universum ontzettend arcade. Het is een moderne vorm van Pong, ofwel, een bal stuitert van het ene plankje naar het andere. En het ene plankje ben jij, of nog beter gezegd, jouw hoofd. Er komt in de vele stadia telkens een bal op je af die je met het hoofd terug moet kaatsen. Dit systeem werkt beduidend goed en accuraat waardoor Danger Ball een game is die best lang leuk blijft. Je hebt diverse omgevingen en allemaal soorten vijanden die je met effecten op de bal om de tuin kunt leiden. Hierin werkt de diepte ook en zal je een bal niet snel missen vanwege een dieptefout.

Luge
Het concept is ongelooflijk vet en hier ga je op een fijne manier je maag van voelen, want Luge is namelijk een bobsleeplankrace over de weg. Je gaat met hoge snelheden van heuvels, je moet met je hoofd sturen en objecten als auto’s, kranen en andere obstakels ontwijken. Luge is niet zo uitgebreid en kent maar een aantal tracks, waardoor het echt voelt alsof de techniek van PlayStation VR wordt getoond. Daarnaast krijg je hier en daar extra’s, zoals een snelheidsboost van slipstreams en een tijdbonus. Waar in Headmaster en Danger Ball de accuraatheid van het hoofd bewegen hoog ligt, is dat in Luge wel wat minder. Je merkt dat de kwaliteit per ontwikkelaar wisselt en ik moest om die reden weleens een level opnieuw doen. Maar anderzijds niet te storend, want het geheel is prima te spelen.

Een compilatie van techdemo’s, experiences en halve games als VR Worlds is in zijn geheel lastig te beoordelen. Er zitten parels tussen als The London Heist en Scavengers Odyssey, maar ook meer een ervaring als Ocean Descent en minder werkende titel als Luge. Het is geweldig om binnen één game meerdere experiences te beleven waarvan de één meer potentie heeft dan de ander, maar het blijft moeilijk. Als ontwikkelaars nog even verder hadden gewerkt, hadden we meer echte games. Want van The London Heist bijvoorbeeld wil je gewoonweg een spel van meerdere uren, die actie is geweldig. Anderzijds zal je ze allemaal niet veel en lang spelen en dat maakt van VR Worlds een beetje een incomplete PlayStation VR-titel. Het biedt iets tofs, maar net te weinig.
Vijf totaal verschillende ervaringen
The London Heist is echt een genot
Toont de mogelijkheden van VR