Warhammer 40,000: Dawn of War 3 review
Warhammer 40,000: Dawn of War 3 logo

Warhammer 40,000: Dawn of War 3 review

Als liefhebber van strategiegames kan je tegenwoordig nog maar lastig om de Warhammer-franchise heen. Zo bracht Creative Assembly ons vorig jaar het uitstekend ontvangen Total War: Warhammer, waar we dit jaar nog een opvolger mogen verwachten. Ook Company of Heroes-ontwikkelaar Relic Entertainment heeft de Dawn of War-franchise weer uit de mottenballen gehaald. Inmiddels is het alweer zo'n acht jaar geleden dat Warhammer 40.000: Dawn of War 2 verscheen en dus is het ook wel hoog tijd voor een opvolger...

For the Emperor!
Voor Dawn of War 3 heeft Relic gekozen voor de drie meest bekende rassen in het Warhammer 40K-universum; Space Marines, Orks en Eldar. De verhaallijn in de campagne biedt wisselende perspectieven en dus heb je soms de Space Marines en dan weer de Orks of Eldar onder de knoppen in de zoektocht naar de mysterieuze Spear of Khaine. Hoewel de campagne wat tammetjes begint, is het een uitstekende manier om de drie rassen op je gemakje te leren kennen. Geen overbodige luxe, want er zit logischerwijs behoorlijk wat verschil tussen de Space Marines, Orks en Eldar. Iedere factie heeft zijn eigen unieke gameplayelementen en uiteenlopende eenheden en naar mate je verder komt in de campagne krijg je steeds meer van deze elementen voorgeschoteld. Uiteindelijk ontaardt de campagne dan ook in grootscheepse, epische gevechten, maar dit vergt dus wat geduld.

Toch is dit geen heel onverstandige keuze van Relic. Hoewel Dawn of War 3 op het eerste oog misschien een vrij traditionele RTS lijkt, blijkt dit toch niet geheel het geval te zijn. Nadat Relic met Dawn of War 2 radicaal brak van het eerste deel en basebuilding geheel uit de game sloopte, kan je nu in Dawn of War 3 weer je eigen basisje opbouwen. Ook die andere pijler van de klassieke RTS, resource gathering, ontbreekt niet. Over de map zijn namelijk diverse Capture Points verspreidt en door deze te veroveren kun je Requisition en Power verzamelen. Grondstoffen die cruciaal zijn om nieuwe eenheden en gebouwen te verkrijgen en upgrades aan te schaffen. Gedurende de game genereer je ook nog eens Elite Points, die je kunt gebruiken om maximaal drie Elites in te zetten. Dit zijn krachtige karakters, die voor een gamebepalende wending kunnen zorgen. Hierbij komt de nodige tactiek om de hoek kijken, want niet iedere Elite is even duur.

Zo heb je bij de Space Marines voor een punten bijvoorbeeld een squad Terminators of een hero als Gabriel Angelos. Deze zijn, mede dankzij hun speciale vaardigheden, heel wat sterker dan reguliere eenheden, maar ook zeker niet onkwetsbaar. Als je wat langer doorspaart, kom je uiteindelijk terecht bij de gigantische Imperial Knights, Wraithknights (Eldar) of Gorkanauts (Orks). Enorm krachtige units, die zonder moeite heel wat reguliere eenheden wegvagen. Mocht een van je Elites toch sneuvelen, is er ook nog geen man overboord. Na een x-aantal seconden kun je ze namelijk weer opnieuw oproepen. Uiteraard zet dit je wel op een flinke achterstand als jij een of meerdere Elites moet missen, terwijl je tegenstander(s) op volle kracht aan komen marcheren. Hoe dan ook is het erg belangrijk om goed na te denken over welke Elites je in wilt zetten. Je kunt natuurlijk direct gaan sparen voor een Imperial Knight, Wraithknight of Gorkanaut, maar als je tegenstander goedkopere Elites aanschaft zet dit je tussentijds op een flinke achterstand. En wat heb je aan zo'n krachtige unit als je halve basis al in puin ligt?

Knowledge is power. Guard it well.
Hoewel het dus belangrijk is om een goede strategie klaar te hebben liggen, is micromanagement in Dawn of War 3 minstens zo belangrijk. Niet alleen heeft iedere eenheid zo zijn eigen zwakke en sterke punten, het gros van de units beschikt ook over één of meerdere skills. Simpelweg met een enorm leger richting de tegenstander oprukken, biedt dus geen garantie op succes. Zelfs met een beduidend kleiner, maar slim opgebouwd leger dat actief gemanaged wordt, kan je zo in pan gehakt worden. Niet alleen dien je de vaardigheden van je Elites slim in te zetten, ook goed gebruik van de granaten van 'kannonnenvoer' als de Shoota Boyz of de jump packs van de goedkope Assault Marines kan je uiteindelijk net dat streepje voor geven. Zeker in de multiplayer kom je er simpelweg niet met alleen maar het opbouwen van een zo groot mogelijk leger, zonder dat je hier een goede balans inbrengt en consequent gebruikmaakt van de passieve en actieve vaardigheden van je eenheden.

In de multiplayer draait het daarbij sowieso niet om simpelweg het vernietigen van andermans basis. In plaats daarvan heeft Relic zich laten inspireren door de gameplaymechanieken van MOBA's. Om te winnen, moet je namelijk de core van de tegenstander vernietigen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want voordat je bij deze core aankomt, zal je eerst de shield generators en vervolgens turrets uit moeten schakelen. Ondertussen moet je natuurlijk ook nog eens je eigen basis verdedigen om te voorkomen dat je tegenstander je voor is en voldoende Capture Points in bezit hebben om een constante stroom aan inkomsten te garanderen. Zeker als je met teamgenoten speelt in een 2 vs. 2 of 3 vs. 3 zorgt dit voor een interessante dynamiek waarbij (enige vorm van) samenwerking natuurlijk cruciaal is. Hoe goed dit speltype ook bevalt, het is jammer dat dit de enige multiplayermodus is die Dawn of War 3 bevat. Zeker ook omdat er slechts drie 1 vs. 1-maps, twee 2 vs. 2-maps en drie 3 vs. 3-maps zijn, voelt het geheel toch net wat karig aan.

De Warhammer 40K: Dawn of War-franchise blijkt geen serie te zijn van de geleidelijke verandering. Nadat Dawn of War 2 radicaal brak met veel principes van het eerste deel, brengt ook Dawn of War 3 weer tal van veranderingen met zich mee. Een slechte zaak is dit zeker niet, want uiteindelijk blijken de puzzelstukjes allemaal goed in elkaar te vallen.

Hoewel het jammer is dat de campagne wat traag op gang komt en de multiplayer wat karig aanvoelt, staat er met Dawn of War 3 een fraaie strategiegame. De drie facties - Space Marines, Orks en Eldar - bieden flink wat afwisseling, de Elites hebben een flinke impact zonder dat dit de rest van je eenheden overbodig maakt en zowel de basebuilding als resource gathering steekt prima in elkaar. Voor liefhebbers van micromanagement heeft Dawn of War 3 dan ook de potentie om je heel wat uren achter je pc gekluisterd te houden, al zou nog wat post-launch-ondersteuning van Relic geen overbodige luxe zijn.
Drie afwisselende facties
Sterke multiplayer...
Elites