Gisteren werd eindelijk Forza Horizon 2 aangekondigd. Deze onthulling kwam nauwelijks als een verrassing, want er bestonden al vele geruchten over het bestaan van deze titel. Wat bij de nodige gamers wel voor verbazing zorgde, was het feit dat Horizon 2, in tegenstelling tot Forza 5, ook voor de Xbox 360 zal verschijnen. Nu is duidelijk geworden dat dit gegeven niet ten koste hoeft te gaan van de ontwikkeling van de Xbox One-editie van Horizon 2.
Via het officiele Twitterkanaal van Forza Motorsport is namelijk naar buiten gekomen dat de Xbox 360-versie en Xbox One-versie door verschillende ontwikkelaars gemaakt zullen worden. Waar de Xbox One-versie gewoon wordt ontwikkeld door Playground Studios, de ontwikkelaar achter de eerste Forza Horizon, is het werk van de Xbox 360-variant uitbesteed aan Sumo Digital. Sumo Digital is vooral bekend van de uitstekende kart-racer Sonic & All-Stars Racing Transformed.
Niet alleen is er verschil in de ontwikkelaar, ook de gebruikte engine verschilt per console. Playground Games maakt namelijk gebruik van de Forza 5-engine voor de Xbox One, terwijl Sumo Digital aan de slag gaat met de engine van Horizon 1 voor de ontwikkeling van de Xbox 360-editie van Forza Horizon 2. Op deze wijze moet de Xbox 360-versie geenszins de ontwikkeling van de Xbox One-variant tegenhouden:
X1 version of Horizon 2 is built on the Forza 5 engine, led by Playground. X360 version is built on Horizon 1 engine, led by Sumo Digital.
— Forza Motorsport (@ForzaMotorsport) 2 juni 2014