Auteur : Tom Kauwenberg dinsdag 12 september 2017 om 07:56:23

Firewatch-ontwikkelaar wil video's van PewDiePie verbieden na racistisch schandaal

Begin dit jaar nog in opspraak wegens een antisemitistisch Disney-schandaal, nu alweer de center of attention wegens een racistische uitspraak. YouTube-legende Felix 'PewDiePie' Kjellberg neemt het ervan. Recentelijk riep hij plots de woorden "fucking nigger" tijdens een livestream van het razend populaire PlayerUnknown's Battlegrounds, die hij snel verbeterde tot "fucking asshole". Hij bedoelde het niet verkeerd.

Een foutje kan gebeuren, zou je zeggen. Maar lang niet iedereen kon de woordkeuze zo maar door de vingers zien. Het volledige internet raakte al snel in opspraak (zoals we van dit wonderbaarlijke medium gewend zijn) en meerdere grote iconen uit de game-industrie deden hun zegje over Pewds' slippertje. Co-oprichter van ontwikkelstudio Campo Santo, Sean Vanaman, besloot zelfs actie te ondernemen om de Zweedse YouTuber voortaan dwars te zitten.

Campo Santo is voornamelijk bekend van de bejubelde indie Firewatch, die ook uitgebreid gespeeld werd door PewDiePie. Vanaman geeft aan streamers en andere content creators doorgaans lief te hebben, maar wil alles doen om Kjellbergs video's van zijn games offline te halen en daardoor zijn winst te beperken.

Middels een reeks boze tweets maakte Vanaman zijn onvrede duidelijk. Daarbij geeft hij aan 'genoeg te hebben' van mensen die klakkeloos geld verdienen aan zijn harde werk en roept hij andere ontwikkelaars op eenzelfde houding tegenover PewDiePie aan te nemen.



En zo geschiedde. Inmiddels is PewDiePie's Firewatch-content niet meer te vinden op zijn populaire YouTube-kanaal, hoogstwaarschijnlijk aan de hand van Campo Santo's DMCA-melding.

Vanamans tirade werd door sommige gamers en YouTubers als enigszins krom afgeschreven, aangezien dat nu eenmaal is wat de verhouding tussen game-ontwikkelaars en content creators drijft: het spelen van spellen, om daarmee meer aandacht aan de game te schenken. PewDiePie's video van Firewatch werd dan ook meer dan 5,7 miljoen keer bekeken, en zelfs Vanaman gaf toe dat Campo Santo daardoor waarschijnlijk wl wat extra kopietjes van het spel heeft kunnen verkopen.

Wat jij? Stelt de gehele industrie zich aan om n klein slippertje, of wordt het hoog tijd dat 's werelds eerste YouTube-miljonair wat meer op zijn handelingen gaat letten?
Reacties
Ga naar pagina: 1
Gepost door Papachico op dinsdag 12 september, 2017 om 08:58:18 quote

GN "Die Hard"

583 posts
In Nederland noem ik dit gewoon mierenneukerij. Al die buitenlanders zijn zo snel op hun pik getrapt
Gepost door Tom op dinsdag 12 september, 2017 om 09:02:21 quote

Eindredacteur

12221 posts
Denk dat 't vooral te doen heeft met de hevig aangesterkte negatieve lading van het n-woord in (vooral) de Verenigde Staten. In Europese landen is daar over het algemeen toch nt wat minder heisa over, terwijl Amerikanen erom bekendstaan het te verheffen tot een issue van gigantische proporties.

Ik snap dat sommige mensen PewDiePie graag onderuit willen halen, maar ergens is het ook wel weer aanstellerij om het specifiek hierom te doen. Iedereen maakt wel eens een slippertje, al helemaal in spannende en verhitte games.

Gepost door Bacotje op dinsdag 12 september, 2017 om 09:25:01 quote

Sub Zero

365 posts
Dat ene woord komt me echt zo mijn strot uit. Die hele multi culti is gefaald aan alle kanten.....take it or leave it.
via iPhone
Gepost door nielsiebro op dinsdag 12 september, 2017 om 09:34:24 quote

GN "Die Hard"

656 posts
Dit is echt grote bullshit. Ze doen alsof hij een misdaad heeft gepleegd
Gepost door Rimu op dinsdag 12 september, 2017 om 09:36:58 quote

n00b

1 posts
Is het niet gewoon echt een grote meme geworden ondertussen
via iPhone
Gepost door Thijs. op dinsdag 12 september, 2017 om 09:50:01 quote

MvdM April

2023 posts
Laat die jonge lekker met rust. Hij riep een keer nigger nou poehoe gelijk huilen bij mama op schoot. Grow up please
Gepost door NoobAssPlayer op dinsdag 12 september, 2017 om 10:45:21 quote

Sonic

290 posts
Dat gedoe om het N woord is natuurlijk bullshit. Maar dat neemt niet weg dat PewDiePie gewoon een volwassen 12 jarig pisventje is die best wel wat tikken op zijn hoofd verdient...met een houten plank...met roestige spijkers eraan.
Gepost door AtomicDogg op dinsdag 12 september, 2017 om 10:54:29 quote

Sub Zero

318 posts
@Tom Is het wel een slippertje? Hij zei zelf dat hij soms vergeet dat de camera aanstaat, dat betekent dat die er vaker mensen mee uitscheldt. Wel raar dat dat het eerste woord is wat in je opkomt als je verliest in een spelletje nietwaar?
Gepost door Jarek op dinsdag 12 september, 2017 om 12:03:11 quote

GN "DogLover"

4158 posts
Het is algemeen bekend dat PewDiePie een racist is. Hij heeft zich al meerdere malen "Versproken" en gebruikt het altijd wanneer er iets negatiefs gebeurt in een spel.

Nu ben ik er ook voor dat je af en toe wel eens wat zou mogen zeggen maar deze man heeft een voorbeeldfunctie en ik kan me heel goed voorstellen dat een ontwikkelaar zijn game niet geassocieerd wil zien worden met iemand die elke maand wel weer eens in opspraak komt door racisme. Helemaal niet in deze tijd waar elk woord dat je zegt onder hoogspanning ligt van de media en de black community.

Gepost door Tom op dinsdag 12 september, 2017 om 12:46:30 quote

Eindredacteur

12221 posts
AtomicDogg schreef:
@Tom Is het wel een slippertje? Hij zei zelf dat hij soms vergeet dat de camera aanstaat, dat betekent dat die er vaker mensen mee uitscheldt. Wel raar dat dat het eerste woord is wat in je opkomt als je verliest in een spelletje nietwaar?

Ik moet eerlijk gezegd ook toegeven dat het er bij mij ook wel eens uit is geglipt. Denk niet dat dat per definitie aan een racistische houding ligt, maar eerder aan de hoeveelheid hiphop die je luistert en kan waarderen en/of mee-rappen. Zo gold het bij mij in ieder geval.

Gepost door Downzilla op dinsdag 12 september, 2017 om 12:46:37 quote

GN "Commander"

1045 posts
Ik vindt ook wel dat er eindelijk iets concreets mag gebeuren tegen dit soort mensen, gamersnet kan hier nog wat van deze developer leren. #FreeBosnegert
Gepost door OnOwned op dinsdag 12 september, 2017 om 13:30:55 quote

Crewmember

213 posts
Ik denk nog niet eens dat het puur door dit incident alleen komt, waardoor Pewdiepie nu gezeik heeft van de mensen van Firewatch. Hij is natuurlijk al een aantal keer over de schreef gegaan met antisemitische leuzen, afbeeldingen en andere gevoelig liggende rotzooi. En niet te vergeten dat hij twee mensen heeft weten te strikken die voor een klein bedrag rondliepen met de lieve tekst "Death to all Jews". Allemaal satire volgens hem, maar het gaat toch wel wat ver hoor.

Dit N-Woord incident wordt wel een beetje opgeblazen, maar ja hij lag al onder een vergrootglas.

Gepost door fantasyfreak op dinsdag 12 september, 2017 om 14:35:18 quote

Prince of Persia

160 posts
Die ontwikkelaars zijn al langer op de hoogte van zijn acties en een keer moet het de laatste druppel zijn. Uiteindelijk zijn hier alleen maar verliezers.

Wij hechten in dit land niet zoveel waarde aan het woord neger... maar er zijn gewoon veel mensen op de wereld en dan vooral in het (in mijn ogen hypocriete) Amerika die daar niet tegen kunnen. Dat ze elkaar dan wel vaak zo noemen vind ik dan wel weer vreemd... Maar dat is een discussie die hier niet echt thuis hoort.

Gepost door Ik kom Harambe wreken op dinsdag 12 september, 2017 om 18:21:38 quote

MvdM November

1520 posts
Ik ga Firewatch niet meer kopen, niggerfaggot.
Gepost door JuulsJo op dinsdag 12 september, 2017 om 18:41:26 quote

Pacman

63 posts
Vind het wel onzin eigenlijk. Heftige reactie..
Gepost door JuulsJo op dinsdag 12 september, 2017 om 21:26:37 quote

Pacman

63 posts
Ik kom Harambe wreken schreef:
Ik ga Firewatch niet meer kopen, niggerfaggot.
Hahahaha
Gepost door JaslanNL op woensdag 13 september, 2017 om 14:23:37 quote

Sonic

281 posts
Context. Niks racistisch hier aan, hooguit verkeerde woordkeuze.
Gepost door 007Nightfire op vrijdag 15 september, 2017 om 17:35:48 quote

Pong

45 posts
Ik ben wel benieuwd hoe dit zit wat betreft wetgeving. Als iemand iets fout doet, dan wordt hij berecht en bestraft, na de straf is het dan klaar. Als deze ontwikkelaar wil dat PewDiePie geen video's meer mag publiceren van hun games, mogen ze dat dan zomaar eisen? Met andere woorden, mag een ontwikkelaar bepalen wie hun games wel en niet mag streamen in de zin van - iedereen wel, behalve X, Y en Z-. Of moet daar eerst een zaak over gevoerd worden.
Ga naar pagina: 1