Ook Duitsland overweegt lootboxes in de ban te doen

De ophef rondom Star Wars: Battlefront 2’s microtransactie-gate is misschien wat afgekoeld, maar de politiek is er nog niet klaar mee. Zoals eind 2017 verwacht, zal het landschap rondom loot boxes en andere dubieuze microtransacties anno 2018 veranderen. En als het aan Duitsland ligt, dan komt die verandering wellicht sneller dan gedacht.

Onze Oosterburen vermoeden dat betaalde blind boxes wel bijzonder veel wegheeft van gokken, en dat de trend het alsmaar meer in die richting stuurt. Voorman van de Duitse mediabescherming voor de jeugd, Wolfgang Kreißig, stelt in Die Welt dat het tijd wordt de tendens een halt toe te roepen.


Volgens een onderzoek van de universiteit te Hamburg zijn microtransacties als die rondom loot boxes meer en meer op het ‘ouderwetse’ gokken gaan lijken, terwijl de omzet daarin gestaag groeit. Saillant detail is vooral dat die opbrengst niet hoofdzakelijk afkomstig is van de grote getalen gamers, maar juist kleine niche-groepen die gigantische hoeveelheden geld schuiven voor de mysterieuze doosjes; de zogenaamde whales.

Die Welt meldt daarbij dat omzet van het zogenaamde ‘Pay 2 Win’-principe ook niet bepaald inkrimpt. Anno 2016 zou dat verdienmodel acht miljard euro opgeleverd hebben, terwijl hetzelfde getal vorig jaar naar verluidt steeg tot tien miljard. Aldus hetzelfde onderzoek van de Universität Hamburg.

Duitsland is abolsuut niet de eerste om een verbod op de microtransacties te overwegen. Ook België was een Europees voorvechter van het loot box verbod na de controverse rondom Battlefront 2, gevolgd door actie van de Amerikaanse politiek en de Nederlandse Kansspelautoriteit.

Ondertussen stellen partijen als Apple zich tegenwoordig op om transparantie van microtransacties te verbeteren. Mogelijk ook deels om hunzelf in te dekken in de aanstormende shitstorm rondom deze trend in de game-industrie. Want ja, dit soort politieke praktijken zullen ongetwijfeld nog een staartje gaan krijgen…

  1.   
    Mark89NL's avatar

    Heeft die snel geplaatst zeg 😉

  2.   
    CHILLOZZ's avatar

    eigenlijk best vaag. Ze laten het eerst JAREN toe [denk mede aan fifa] En nu is er ineens overal ophef.

    aan de ene kant grote onzin, Maar aan de andere kant kan ik me ergens ook wel wat in vinden.
    Maar wat ga je nu dalijk krijgen als alle landen het verbieden dan komen ze met wat nieuws denk dan maar aan betaalde DLC. En dat vinden ze dan wel goed. Oke je betaald dan iets waarvan je weet wat je krijgt. Maar dan krijg je wel dat je voor elke kleine scheet wat moet betalen. En ze dus eigenlijk een niet compleet spel verkopen.

    Dingen achterhouden om vervolgens er een betaald iets van te maken worden we ook niet vrolijk van lijkt me.

  3.   
    Tom's avatar

    Dat was dus het ‘vorige’ contentdebacle voor de game-wereld. Voordat microtransacties een ding werden, liepen gamers vooral te zeiken op het verkopen van onderdelen van het spel, die eigenlijk al in het spel hadden moeten zitten. Dit gebeurde vaak met on-disc DLC, wat natuurlijk al nergens op sloeg/slaat.

    IMHO kunnen add-ons en andere grote DLC prima verkocht worden, mits ze maar genoeg blijk van waarde hebben. Daarvoor zouden reviews dan weer goed van pas kunnen komen, een vorm van duiding die bij microtransacties en blind boxes wat sneller mist.

    Ik denk dan bijvoorbeeld aan een War of the Chosen voor XCOM 2. Kost wellicht een paar tientjes, maar daarvoor kreeg je wel praktisch een compleet nieuw en verbeterd spel terug. Niks mis met die vorm van upselling, al snap ik helemaal waarom veel gamers/ontwikkelaars liever het blind box verdienmodel terug willen zien in hun games.

  4.   
    CHILLOZZ's avatar

    Tom schreef, "Dat was dus het ‘vorige’ contentdebacle voor de game-wereld. Voordat microtransacties een ding werden, liepen gamers vooral te zeiken op het verkopen van onderdelen van het spel, die eigenlijk al in het spel hadden moeten zitten. Dit gebeurde vaak met on-disc DLC, wat natuurlijk al nergens op sloeg/slaat.
    IMHO kunnen add-ons en andere grote DLC prima verkocht worden, mits ze maar genoeg blijk van waarde hebben. Daarvoor zouden reviews dan weer goed van pas kunnen komen, een vorm van duiding die bij microtransacties en blind boxes wat sneller mist.
    Ik denk dan bijvoorbeeld aan een War of the Chosen voor XCOM 2. Kost wellicht een paar tientjes, maar daarvoor kreeg je wel praktisch een compleet nieuw en verbeterd spel terug. Niks mis met die vorm van upselling, al snap ik helemaal waarom veel gamers/ontwikkelaars liever het blind box verdienmodel terug willen zien in hun games. "

    ja daar geef ik je gelijk in tom.

    Maar persoonlijk krijg ik er altijd een slecht gevoel bij als ze binnen x/zoveel weken al met betaalde content komen. Dan krijg ik toch altijd enorm het gevoel dat ze het bewust achter hebben gehouden om zo nog meer buit te maken.

    en alles valt/staat met de hoeveelheid je krijgt en wat t kost.
    2tientjes voor een paar pakjes slaat uiteraard nergens op.

    2tientjes voor een 5tal uur extra speeltijd is daarintegen geen probleem. Dan praat je IMO ook over echte ADD-ON

  5.   
    Tom's avatar

    Daarom vond ik het voorbeeld van XCOM ook zo treffend. Kost veertig euro, maar er zat ruim anderhalf jaar tussen én de hoeveelheid speeluren die je ervoor terugkrijgt zijn immens. Dat overstijgt de meeste ‘uitbreidingen’ op tal van fronten.